کانکور بدخشان

کاهش ۳۰ درصدی داوطلبان کانکور در بدخشان؛ «امسال ۳۰۰۰ دختر بخت‌آزمایی می‌کنند»

در کنار سایر ولایات، آزمون سراسری کانکور امروز (پنج‌شنبه، ۱۴ میزان) در ولایت بدخشان نیز آغاز شد. این آزمون در بدخشان در پنج مرکز (فیض‌آباد و ولسوالی‌های بهارک، شغنان، نسی درواز و خواهان) برای دو روز گرفته می‌شود.

مسئولان دانشگاه بدخشان می‌گویند که در آزمون کانکور امسال، در مجموع شش‌هزار و ۳۳۱ دانش‌آموز از سراسر این ولایت اشتراک می‌کنند که از این میان، سه‌هزار نفرشان را دختران تشکیل می‌دهند.

نقیب‌الله قاضی‌زاده، رییس دانشگاه بدخشان گفت که میزان داووطلبان آزمون کانکور در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

سال گذشته از ولایت بدخشان در مجموع ۱۰ هزار و ۸۲۷ دانش‌آموز در آزمون کانکور اشتراک کرده بودند که از این میان، چهارهزار و ۷۵۹ نفرشان دختران بودند.

این درحالی است که آزمون سراسری کانکور امروز در بیشتر ولایات آغاز شده است. در برخی ولایات این روند برای دو روز (امروز و فردا) ادامه دارد. در کابل نیز روز شنبه آزمون کانکور برگزار خواهد شد. در شماری از ولایات، از کاهش قابل ملاحظه‌ی داووطلبان آزمون کانکور گزارش شده است.

این درحالی است که پیشتر هیأت اعزامی وزارت تحصیلات عالی طالبان در ولایت هرات گفته بود که در انتخاب رشته برای دختران محدودیت وضع شده است. این موضوع نگرانی دانش‌آموزان دختر را در پی داشته است.

عبدالرحمان عثمانی، رییس هیأت وزارت تحصیلات عالی در هرات گفته بود: «یک تعداد رشته‌ها بر حسب فیصله رهبری وزارت تحصیلات عالی برای دختران محدود شده است. این رشته‌ها شامل علوم وترنری، دانشکده نفت‌وگاز، اکتشاف معادن، جیولوژی معدن، زراعت و آن‌عده دانشکده‌هایی است که برای طبقه اناث ساحه کاری ندارد و یا هم برای‌شان نمی‌زیبد.»