عکس: ارسالی

اعتراض جهانی برای توقف «نسل‌کُشی» هزاره‌ها؛ معترضان از جهان چه خواسته‌اند؟

شهروندان افغانستان امروز (شنبه، ۱۶ میزان) در ده‌ها کشور و شهرهای جهان در اعتراض به آنچه «نسل‌کشی» هزاره‌ها در افغانستان می‌خوانند، تظاهرات و تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

فراخوان برگزاری این اعتراضات چند روز پیش، پس از حمله خونین به آموزشگاه کاج در غرب کابل که جان دست‌کم ۵۶ دانش‌آموز عمدتا دختر را گرفت، منتشر شده بود.

شعار اکثریت معترضان در اعتراضات امروز «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» بود.

در رُم ایتالیا، گروهی از دختران معترض صحنه حمله به آموزشگاه کاج را به نمایش درآوردند.

در استکهلم سویدن در جمع معترضان، داوود سرخوش، هنرمند سرشناس کشور سخنرانی کرد. سخنان او درباره‌ وضعیت زنان در افغانستان بود. سرخوش گفت که بدون زنان هیچ کشوری به‌ویژه افغانستان به رفاه و صلح نخواهد رسید.

در پاریس فرانسه گروهی از زنان معترض با پوشیدن کفن ترانه خواندند. «اما قسم به خشمی که سیر گشته دیگر… یک روز می‌رسانیم این جنگ را به آخر، جلاد را به کیفر، جلاد را به کیفر»، بخشی از شعر آنان بود.

در برخی از کشورهای دیگر معترضان قطعنامه‌هایی را نیز صادر کردند.

خواست مشترک معترضان

در قطعنامه‌ای که از سوی معترضان در رُم، پایتخت ایتالیا منتشر شده، آنان از سازمان ملل و جامعه جھانی خواسته‌اند که حملات «ھدفمند و سیستماتیک» علیه‌ هزاره‌ها در افغانستان را ‌به‌عنوان مصداق جنایت نسل‌کشی به رسمیت بشناسند. به‌گفته آنان، این حملات عناصر و شرایط لازم جرم نسل‌‌کشی را دارا است.

گردهمایی اعتراضی شهروندان افغانستان در رم ایتالیا

معترضان همچنین از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که یک کمیسیون تحقیق یا حقیقت‌یاب را برای تحقیق و بررسی «نسل‌کشی» ھزاره‌ھا تشکیل دھد و این کمیسیون کار خود را در اسرع وقت آغاز کند.

اتخاذ اقدامات و تدابیر عملی و فوری را برای حفاظت از مردم هزاره به‌شمول ایجاد یک سیستم حفاظت خودی با کمک و نظارت بین‌المللی و رسیدگی به قربانیان و بازماندگان جنایات، از دیگر خواست معترضان از سازمان ملل، جامعه جهانی، به‌ویژه امریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای ذیدخل در قضایای افغانستان است.

معترضان در قطعنامه‌ی‌شان از دادگاه بین‌المللی کیفری خواسته‌اند که تحقیقات خود را در مورد پرونده نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان برای شناسایی، تعقيب عدلی و قضایی و مجازات مرتکبان جنایات آغاز نموده و رسیدگی مؤثر به این قضیه را در دستور خود قرار دهد.

آنان از جامعه جهانی و کشورهای پناهنده‌پذیر خواسته‌اند تا وضعیت ویژه و آسیب‌پذیر خاص هزاره‌ها در افغانستان را که قرن‌ها است مورد تبعيض، تعقيب، شکنجه و کشتار جمعی قرار دارند، در نظر گرفته و اسکان مجدد آنان را در اولویت قرار دهند.

در قطعنامه‌ای که از سوی معترضان در اسپانیا منتشر شده، آنان از سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا درخواست کرده تا کمک‌های مالی و پزشکی لازم را برای خانواده‌های قربانیان «نسل‌کشی» در افغانستان فراهم کنند.

آنان در ادامه از شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا، امریکا و همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا در مورد گروه‌های مختلف تروریستی در افغانستان تحقیق کنند، و تأمین‌کنندگان مالی و حامیان‌شان را به‌خاطر ارتکاب جنایات بین‌المللی پاسخ‌گو بسازند.

معترضان در اسپانیا از جامعه جهانی خواسته‌اند تا حق دسترسی همه‌ی شهروندان افغانستان، به‌ویژه دختران و هزاره‌ها را به همه سطوح آموزش و پرورش تأمین کند.

معترضان در شهر مادرید اسپانیا

آنان در بخشی از قطعنامه‌ای خود از کشورهای عضو سازمان ملل به‌خاطر به رسمیت نشناختن طالبان سپاسگزاری کرده و خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر براساس ارادە‌ی آزاد مردم افغانستان، حقوق شهروندی برابر، اصول حکومتداری خوب بین‌المللی، به‌شمول حقوق زنان برای تحصیل و تمام خدمات اجتماعی شده‌اند.

 در رومانی نیز شهروندان افغانستان با صدور قطعنامه‌ای گفته‌اند که روند نسل‌کشی هزاره‌ها تا اکنون که در قرن بیست‌ویکم قرار داریم، و با وجود سازمان‌های چون سازمان ملل متحد، محکمه بین‌المللی کیفری و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر که به‌خاطر جلوگیری از وقوع جرایم بین‌المللی ایجاد شده، همچنان جریان دارد.

آنان از جامعه جهانی و نهادهای مسئول خواسته‌اند که از برخوردهای دوگانه و سیاسی نسبت به پی‌گیری و بررسی جنایات نسل‌کشی، جنگی و ضد بشری پرهیز کرده و به وظایف شان مسئولانه عمل کنند.

اعتراضات زیر سایه طالبان

همزمان با اعتراضات شهروندان افغانستان در خارج از کشور، ساکنان‌ شهرهای کابل، هرات و بلخ نیز در حمایت از کارزار توقف نسل‌کشی هزاره‌ها تظاهرات کردند.

در غرب کابل اما دو گروهی اعتراضی از سوی طالبان سرکوب شده‌اند. به‌گفته منابع، صبح امروز گروهی از دختران از مقابل آموزشگاه کاج راهپیمایی کردند؛ اما طالبان ممانعت و تظاهرات را متفرق کردند.

معترضان در غرب کابل. عکس: ارسالی

عصر امروز نیز در غرب کابل گروهی از دختران و پسران تظاهرات کردند، اما این تظاهرات نیز به خشونت کشیده شد و طالبان برخی از معترضان را لت‌وکوب کرده‌اند. گفته می‌شود که دو نفر از معترضان نیز توسط طالبان بازداشت شده‌اند.

در هرات نیز ساکنان این ولایت در مکان سربسته تجمع کرده و خواستار توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» شده‌اند.

مراسم شمع‌افروزی گروهی از جوانان در بلخ

در ولایت بلخ در شمال کشور نیز گروهی از جوانان و دانشجویان به اعتراضات برای توقف «نسل‌کشی» هزاره‌ها پیوسته و در گردهمایی‌ای برای یادبود از قربانیان حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل شمع‌افروختند.

معترضان در بلخ همچنان خواستار رهایی مرتضی کریمی، دانشجوی معترض شدند که در جریان اعتراضات چند روز پیش در شهر مزار شریف مفقود شده است. به‌گفته معترضان، مرتضی را طالبان بازداشت کرده‌اند.

طی روزهای اخیر در پی حمله به آموزشگاه کاج در برخی از دیگر شهرهای کشور نیز اعتراضاتی برگزار شد؛ اما طالبان این اعتراضات را سرکوب کردند. طی روزهای اخیر حضور نیروهای طالبان در منطقه هزاره‌نشین غرب کابل افزایش یافته بودند و گفته می‌شود که یکی از اهداف این امر، جلوگیری از اعتراضات مردمی بوده‌ است.

در پی حمله به آموزشگاه کاج، در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر نیز کارزاری برای آنچه نسل‌کشی هزاره‌ها دانسته می‌شود، راه‌اندازی شده است.

‌‌ کاربران از نقاط مختلف جهان به این کارزار پیوسته‌اند و در توییتر تا اکنون بیش از چندین میلیون‌بار هشتگ #StopHazaraGenocide توییت شده است.