پوتین: پس از خروج نیروهای خارجی، با افغانستان همکاری می‌کنیم

اطلاعات روز: قرار است مأموریت رزمی نیروهای خارجی در کشور تا دو ماه آینده پایان یابد و مأموریت جدید ناتو آغاز شود. حال ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسيه می‌گوید که کشورش پس از خروج نيروهاى بين‌المللى از افغانستان، در سخت‌ترین وضعیت با این کشور همکاری خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه تأکید کرده است که افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی، باید به کمک کشورش حساب کند؛ زیرا آمادگی لازم در این زمنیه روی دست است. پوتین احتمال داده که افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی، با برخی از چالش‌های جدید مواجه می‌شود.

او اين اظهارات را به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در ديدار با اعضاى مجلس نمایندگان کشورهاى عضو سازمان پيمان امنیت جمعى(CSTO)  بیان کرده است. در این نشست هيأت افغانی نیز حضور داشته‌ است. پوتین در این نشست گفته، وضعيت غيرثابت افغانستان نه تنها براى کشورهاى جهان، بلکه مورد توجه‌‌ کشورهاى عضو اين سازمان نیز قرار گرفته است.

رييس جمهور روسيه ابراز اميدوارى کرده است که مردم افغانستان ثبات در کشورشان را تأمين کنند. اما پوتين اطمینان داده که کشورش در صورت نياز آماده است که افغانستان را در برقراری صلح و ثبات کمک کند. او در ادامه گفته است، سازمان پيمان امنیت جمعى در بخش مبارزه با تروريزم و مواد مخدر در افغانستان تجربه‌ی خوبی دارد.

سازمان پيمان جمعى امنيت (سى‌اس‌تى‌او) فعاليت رسمى خود را درسال ١٩٩٤ آغاز کرد. هم اکنون روسيه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرغیزستان و تاجیکستان عضويت اصلی این سازمان را دارند. افغانستان و سربيا عضویت نظارتی این سازمان را دارند و نمایندگان دو کشور همه‌ساله در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی اشتراک می‌کنند.