عکس: ارسالی

زنان زندانی در تخار از نبود امکانات و عدم رسیدگی به پرونده‌های‌شان شکایت دارند

شماری از زنان زندانی در زندان طالبان در ولایت تخار که پس از حاکمیت این گروه زندانی شده‌اند، از نبود امکانات و عدم رسیدگی به پرونده‌های‌شان شکایت دارند.

این زنان می‌گویند که با گذشت نزدیک به یک سال، تاکنون حکم نهایی نهادهای عدلی و قضایی طالبان در موردشان اعلام نشده است.

منابع می‌گویند که این زنان به اتهام ارتکاب جرایم مختلف، از جمله قتل، جعل اسناد، رابطه جنسی خارج از ازدواج و فرار از منزل، بازداشت و زندانی شده‌اند.

یکی از زنان زندانی می‌گوید که هفت ماه می‌شود در زندان است، اما تاکنون به پرونده‌اش رسیدگی نشده است. او می‌گوید که حتا زمینه‌ی آموزش حرفه برای زنان در زندان وجود ندارد و آنان با بیماری‌های روانی نیز دچار شده‌اند.

یکی دیگر از زنان زندانی در تخار نیز می‌گوید که آنان در کنار عدم رسیدگی به پرونده‌های‌شان با کمبود مواد غذای، از جمله چای، بوره، مواد شوینده و البسه نیز ضرورت دارند.

در همین حال، قاری نقیب‌الله، مدیر زندان طالبان در تخار می‌گوید که ده‌ها زن به اتهام ارتکاب جرایم جنایی نزد آنان زندانی اند. او نیز تأیید می‌کند که وضعیت این زنان زندانی نگران‌کننده است.

مدیر زندان طالبان در تخار از نهادهای عدلی و قضایی این گروه خواست که به پرونده‌ی این زندان رسیدگی کنند.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره‌ی شان بر افغانستان که بیش از یک سال می‌گذرد، ده‌ها نفر به‌شمول زنان را به اتهام‌های مختلف بازداشت و زندانی کرده‌اند.

از سرنوشت شماری از افراد بازداشت‌شده هیچ اطلاعی در دست نیست. طالبان برخی از افراد بازداشت‌شده را به قتل نیز رسانده‌اند.

در آخرین مورد، روز گذشته گزارش شد که طالبان در ولسوالی دولینه‌ی ولایت غور یک پسر و دختر را که به قصد ازدواج فرار کرده بودند، بازداشت و پسر را تیرباران کرده‌اند.