آمر معارف طالبان در شولگره بلخ با یک دختر دانش‌آموز به‌گونه‌ی «جبری» نکاح کرده است
عکس: شبکه‌های اجتماغی

یک مسئول طالبان در شولگره بلخ با یک دختر دانش‌آموز «جبری» نکاح کرده است

منابع مردمی در ولسوالی شولگره ولایت بلخ می‌گویند که آمر معارف طالبان برای این ولسوالی با یک دختر دانش‌آموز ۱۶ ساله «به‌گونه‌ی اجباری» ازدواج کرده است.

منابع می‌گویند که این دختر دانش‌آموز صنف دهم در مکتب «قبچاق» ولسوالی شولگره است و محمدیاسین حماس، آمر معارف طالبان با «جبر» با وی نکاح کرده است.

یک منبع دیگر می‌گوید که پدر و مادر این دختر در این مکتب صفارکار هستند و به‌دلیل فشار‌های آمر معارف این ولسوالی راضی شده‌اند تا دخترشان را به وی بدهند.

منابع همچنین می‌گویند که مراسم ازدواج آمر معارف طالبان برای ولسوالی شولگره در «مکتب قدیم»، یکی از مکتب‌های این ولسوالی برگزار شده است.

در همین حال،‌ دست‌کم سه منبع محلی در ولسوالی شولگره به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که آمر معارف طالبان برای این ولسوالی مصارف ازدواج خود را از آموزگاران جمع‌آوری کرده است.

به گفته‌ی این منابع، محمدیاسین حماس، آمر معارف این ولسوالی قبل از مراسم ازدواج خود از هر آموزگار ۲۰۰ افغانی جمع‌آوری کرده است.

ولسوالی شولگره یکی از بزرگ‌ترین ولسوالی‌های ولایت بلخ است که نزدیک به ۵۰ باب مکتب دارد. در این مکاتب حدود یک‌هزار آموزگار رسمی و قراردادی مشغول تدریس هستند.