عکس: ارسالی

بازگشت زنان معترض به خیابان‌های کابل؛ «سازمان ملل صدای ما را به گوش انسانیت برساند»

شماری از زنان در کابل یک‌بار دیگر در اعتراض به اخراج دختران هزاره از خوابگاه دانشگاه کابل و آنچه که «جنایت و نسل‌کشی» علیه اقوام هزاره و تاجیک عنوان کردند، به خیابان‌ها پایتخت آمدند و تظاهرات کردند.

این زنان که امروز (سه‌شنبه، ۲۶ میزان) در مقابل دانشگاه کابل گردهم آمده بودند، گفتند که دختران با تبعیض جنسیتی و قومی طالبان مواجه هستند و این گروه دختران را «به جرم خواندن و دیدن» از خوابگاه و دانشگاه اخراج کرده است.

به‌گفته‌ی زنان معترض، طالبان با تبعیضی که در برابر سایر اقوام دارند، آنان را می‌کشند و کوچ اجباری می‌دهد. زنان معترض گفتند که به «عدالت‌خواهی» خود ادامه می‌دهند و تا زمانی که به حق‌شان نرسند، آرام نخواهند گرفت.

زنان معترض شعارهای «ما را نکشید، گلوله کم می‌آورید»، « تحصیل خط سرخ ماست»، «امنیت، آموزش» و «نان، کار، آزادی» را سر می‌دادند. آنان همچنین جهان را به فراموشی مردم افغانستان، به‌ویژه زنان ساکن در این کشور متهم کردند.

زنان معترض از سازمان ملل خواستند که صدای‌شان را به گوش انسانیت برسانند و هرچه زودتر در رابطه به «نسل‌کشی» علیه هزاره‌ها و تبعیض قومی و جنسیتی طالبان اقدام جدی و قاطع انجام دهد. آنان از مردم جهان نیز خواستند که زنان را تنها نگذارند.

همزمان با این، زنان معترض می‌گویند که گردهمایی اعتراضی‌شان یک بار دیگر با تهدید و توهین طالبان متفرق شده است. به‌گفته‌ی این زنان، طالبان برای‌شان گفته‌اند که «یا محل را ترک کنید، یا این که با انفجار مواجه خواهید شد».

این زنان معترض در نوارهای تصویری که به رسانه‌ها فرستاده‌اند، می‌گویند که به‌دلیل «تهدید به انفجار» طالبان مجبور شده‌اند به اعتراضات‌شان پایان بدهند.

این درحالی است که زنان در طی بیش از یک‌سال گذشته بارها در اعتراض به عمل‌کردهای خلاف حقوق بشری طالبان و وضع محدودیت‌های این گروه در برابر زنان، به خیابان آمده‌اند، اما همواره از سوی طالبان سرکوب شده‌اند.