دیدبان‌ حقوق بشر: طالبان برای خاموش‌کردن زنان اقدامات بی‌رحمانه انجام می‌دهند

دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی گفته است که دختران معترض که توسط طالبان بازداشت شده بودند، از شکنجه و سایر بدرفتاری‌های شدیدی که در زندان این گروه متحمل شده‌اند، سخن می‌زنند.

این گزارش امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ میزان) منتشر شده و در آن با سه زن معترض مصاحبه شده است.

این زنان گفته‌اند که به ناحق با خانواده‌های خود از جمله کودکان بازداشت شده و در بازداشتگاه‌ تهدید، ضرب‌وشتم، شرایط خطرناک حبس، محرومیت از روند قانونی و سایر سوءاستفاده‌ها را تجربه کرده‌اند.

این سه زن توضیح داده‌اند که در ابتدا در یک اتاق تنگ، خفه‌کننده و گرم با مجموع ۲۱ زن و هفت کودک به مدت پنج روز نگهداری می‌شدند و به غذا، آب و توالت دسترسی نداشتند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که طالبان این گروه از زنان معترض را بدون اجازه به دسترسی به وکیل یا سایر حقوق قضایی، برای چندین هفته نگهداشته و از آنان اعتراف اجباری گرفته‌اند. طبق این گزارش، طالبان به بستگان مرد زنان بازداشت‌شده حمله کرده و به آنان شوک برقی وارد کرده‌اند.

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر، طالبان خانواده‌های سه زن را وادار کردند که اسناد دارایی‌شان را به‌عنوان بهای رهایی آنان امانت گذاشته و با این تهدید که اگر دوباره زنان بازداشت شوند، طالبان اموال خانواده‌های آنان را مصادره خواهند کرد.

هدر بار، معاون مدیر حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر گفته است که داستان‌های این زنان نشان می‌دهد که طالبان چقدر از فعالیت آنان هراس دارند و تلاش بی‌رحمانه‌ای برای ساکت‌کردن‌ آنان انجام می‌دهند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است که واکنش طالبان از ابتدا در برابر اعتراضات زنان وحشیانه بود و اقدام به ضرب‌وشتم معترضان، برهم‌زدن تظاهرات و بازداشت و شکنجه‌ی خبرنگارانی که تظاهرات را پوشش می‌دادند، کردند.

این نهاد افزوده است که طالبان باید فوراً همه کسانی را که به‌دلیل استفاده از حق آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

دیدبان حقوق بشر افزوده است که طالبان باید به حقوق همگان برای تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان، از جمله خبرنگارانی که تظاهرات را پوشش می‌دهند، احترام بگذارند.

این نهاد تأکید کرده است که طالبان باید به تمام بازداشت‌های خودسرانه پایان دهند و از دسترسی متهمان به روندهای قانونی و قضایی اطمینان حاصل کنند.

دیدبان حقوق بشر در ادامه گفته است دولت‌هایی که با طالبان در تعامل هستند، باید این گروه را تحت فشار قرار دهند تا به تعهدات افغانستان تحت قوانین بین‌المللی از جمله احترام به آزادی بیان و تجمع، تضمین روند مناسب و جلوگیری از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها عمل کنند.

این نهاد خواستار افزایش مکان‌های اسکان مجدد برای پناهندگان افغان نیز شده‌ است.