ادعای تیرباران اسیران در بدخشان؛ حزب جمعیت: معادله‌ی خون و جنایت پایان خواهد یافت

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی، طالبان را متهم به کشتار اسیران جنگی و سربریدن مخالفان این گروه کرده و گفته است که «معادله‌ی خون و جنایت پایان خواهد یافت».

این حزب امروز (یک‌شنبه، ۱ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است کشتار افرادی را که به مبارزه‌ی مسلحانه روی آورده بودند، قویا محکوم می‌کند.

در اعلامیه حزب جمعیت آمده است که نگاه «غاصبانه به قدرت، نفی تمام شیوه‌های مسالمت‌آمیز، خشونت‌گستری و سرکوب روزافزونِ حقوق اساسی و تحقیر شهروندان توسط طالبان سبب شده است تا مردم برای دفاع از عزت و شرف‌شان در برابر قساوت و استبداد این گروه به مبارزه‌ی مسلحانه متوسل شوند».

حزب جمعیت در ادامه گفته است که کشتار اسیران و سر بریدن مخالفان در تعارض با اصول اخلاقی جنگ در اسلام و معیارهای حقوق بشری است؛ اما به‌گفته‌ی این حزب، طالبان به هدف جلوگیری از تحرکات عدالت‌طلبانه‌ی عمومی، با ارتکاب «چنین جنایت‌های نابخشودنی و توهین‌آمیز به اشاعه‌ی ترس و هراس در میان مردم اقدام می‌نمایند».

در اعلامیه حزب جمعیت آمده است: «ممکن است مردم افغانستان برای مدتی هزینه‌ی تحمیل توطئه‌آمیز گروه طالبان بر سرنوشت سیاسی کشور و ظلمِ گروه مذکور را بپردازند، اما یقینا این معادله‌ی خون و جنایت پایان خواهد یافت و مردم افغانستان قادر خواهند شد با تشکیل اقتدار ملی جنایت‌کاران سیاه‌اندیش را به پنجه‌ی قانون و عدالت بسپارند.»

گفته می‌شود که طالبان اخیرا در بدخشان چند نفر از اعضای «جبهه مقاومت» را پس از اسارت تیرباران کرده‌اند.

منابع در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز کشته‌شدن هشت اسیر را تأیید می‌کنند و می‌گویند که در جمع آنان عبدالحمید مجاهد، فرمانده پیشین طالبان نیز شامل است.

به‌گفته‌ی منابع، این افراد دیروز در منطقه «تنگشیو»ی ولسوالی مایمی در جریان درگیری پس از اتمام مهمات شان اسیر و سپس با دستور والی طالبان تیرباران شده‌اند.