عکس: یوناما

نماینده ویژه‌ی سازمان ملل: به‌ دختران بالاتر از صنف ششم باید اجازه آموزش داده شود

روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل تأکید کرده است که به دختران باید اجازه داده شود تا در صنوف بالاتر از ششم به تحصیل خود ادامه دهند.

دفتر معاونت سازمان ملل (یوناما) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اوتنبایوا در ولایت کاپیسا با مقامات محلی، علما و بزرگان جامعه دیدار و از یک مکتب دخترانه بازدید کرده است.

به نقل از خبرنامه، روزا اوتنبایوا در کاپیسا با جامعه تعلیمی به‌شمول آموزگاران زن صحبت کرده است و نیازهای مبرم آنان را شنیده است.

نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل گفته است که حمایت‌های کمکی حیاتی است، اما نیاز زیادی به توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی برای همه، به‌ویژه برای جوانان دارد. او گفته است: «افغان‌ها نباید احساس کنند که تنها گذاشته شده‌اند».

این در حالی است که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان می‌گوید که افغان‌ها به‌ویژه زنان و دختران احساس می‌کنند رها شده‌اند.

او به‌تازگی در یک نشست خبری گفته است که پس‌رفت بزرگی در حقوق زنان و دختران در افغانستان رخ داده است و به توصیف او، واژگونی است که «احتمالا در تاریخ بی‌سابقه است.»

نقض عمده حقوق زنان و دختران در افغانستان، محرومیت آنان از آموزش و کار است. طالبان تا اکنون به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده و همچنین زنان کارمند در اکثریت ادارات دولتی را خانه‌نشین کرده‌اند.