طالبان گزارش ریچارد بنت درباره‌ی حقوق بشر در افغانستان را محکوم کردند

وزارت خارجه‌ی طالبان گزارش ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر در امور افغانستان را شایعه خوانده و گفته است که این گزارش به هدف ایجاد «فاصله میان افغانستان با جهان و بدنام‌کردن یک نظام اسلامی ارائه می‌شود».

این وزارت گزارش بنت را غیرقابل اعتماد خوانده و به‌شدت محکوم کرده است.

بنت دیشب با ارائه گزارشی از سفر خود به افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل، درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز نگرانی کرد. او گفت که عقب‌گرد عمیقی در زمینه حقوق زنان و دختران در افغانستان رخ داده است.

او در یک نشست خبری نیز گفت که اقلیت‌های قومی و مذهبی با حملات مستقیم و تبعیض مواجه بوده‌اند. بنت گفت: «حملاتی بر جان هزاره‌های شیعه، صوفی‌ها، سیک‌ها و هندوها صورت گرفته است. حملات پرشماری همچنان بر مراکز آموزشی، مساجد، شفاخانه‌ها و موترهای شهری به‌دلیل قومیت و مذهب افراد، انجام یافته است».

او در سخنرانی خود در سازمان ملل درباره‌ی سرکوب گسترده‌ای غیرنظامیان و نقض جدی حقوق بشری در ولایت پنجشیر نیز ابراز نگرانی کرده است.

او گفته است: «من با شاهدان عینی دیدار کرده‌ام و مقادیر زیادی از تصاویری را دیدم که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. به نظر من جای نگرانی جدی در مورد نقض فاحش حقوق بشری به‌شمول اعدام‌های فراقضایی و سرکوب ساکنان محلی مانند کشاورزان و چوپان‌ها وجود دارد که در پی گذراندن زندگی روزمره‌ی خود در پنجشیر هستند».

وزارت خارجه‌ی طالبان شام امروز (پنج‌شنبه، ۵ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که گزارش ریچارد بنت با واقعیتی که در آخرین سفر خود به افغانستان دیده و مقامات طالبان توضیح داده، فاصله زیادی دارد.

این وزارت بنت را متهم به انتشار شایعات کرده و گفته است که اظهارات «غیرمسئولانه باعث گسترش نفاق و شر در جامعه افغانستان می‌شود».

وزارت خارجه‌ی طالبان از بنت به‌خاطر به اشتراک‌گذاشتن ایمیل آدرسش برای جمع‌آوری شکایت انتقاد کرده و گفته است که او به‌عنوان یک گزارشگر بی‌طرف و حرفه‌ای باید مشکلات جامعه و حقوق بشر را به‌صورت منصفانه و متوازن دریافت و به جهانیان منتقل کند.

در اعلامیه وزارت خارجه‌ی طالبان آمده است گزارشی که براساس ادعای شخصی، منابع مجازی و ایمیل‌های مغرضانه تهیه شده باشد خلاف اصول علمی و مسلکی است و اعتبار ندارد.

این وزارت در ادامه گفته است که مقامات مختلف این گروه برای بنت در افغانستان شواهدی را که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت حقوق بشر در این کشور است، شریک کرده‌اند. اما به‌گفته‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، بنت در گزارش و اظهارات خود تمام پیشرفت‌‌ها را نادیده گرفته است.

وزارت خارجه‌ی طالبان اضافه کرده است که این گروه زمینه دسترسی بنت به تمام ولایت‌ها و مکان‌های حساس مانند زندان‌ها را فراهم کرده و این نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که طالبان چیزی برای پنهان کردن ندارند.

این وزارت در ادامه گفته است که بنت باید در گزارش خود به خسارات وارد شده به افغانستان و افغان‌ها از طرف امریکا و متحدانش در اثر جنگ بیست سال اخیر و مشکلات بشری در افغانستان به‌دلیل منجمد‌شدن دارایی افغانستان اشاره می‌کرد.

وزارت خارجه‌ی طالبان علاوه کرده است که بنت باید به صراحت می‌گفت که تعامل نکردن برخی کشورها با طالبان چه مشکلاتی را به‌وجود آورده است.

طالبان پیش از این هم گزارش بنت و سایر نهادهای حقوق بشر درباره‌ی افغانستان را تکذیب کرده بودند. این گروه، نهادهای حقوق بشر را متهم به تبلیغ علیه خود می‌کند.

این در حالی است که طالبان پس از حاکمیت خود بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از مکتب و زنان را از کار محروم کرده‌اند.

در یک سال حاکمیت این گروه کوچ‌های اجباری در برخی از ولایت‌ها رخ داده است که از دید فعالان نقض حقوق بشر است.

طالبان در برخی از ولایت‌ها که با مخالفان مسلح خود درگیر هستند، متهم به آزار و اذیت غیرنظامیان و کشتار اسیران شده‌اند. تصاویر و ویدیوهای گسترده‌ای که ادعا می‌شود طالبان مرتکب چنین کار شده‌اند، منتشر شده است.