عکس: آرشیف

ناامنی در بلخ؛ «طالبان در تأمین امنیت ناکام‌اند»

پس از ترور اسد‌الله شارق، داکتر متخصص جراح در بلخ، مسئولان امنیتی طالبان در این ولایت با انتقادهای گسترده‌ مواجه شده‌اند.

منتقدان می‌گویند که حکومت سرپرست طالبان در تأمین امنیت ناکام است. آنان در عین حال از این حکومت می‌خواهند که تدابیر جدی را برای جلوگیری از قتل‌های هدفمند، به‌ویژه داکتران روی‌دست گیرند.

خلیل‌الله حیدری یکی از این داکتران می‌گوید که اسدالله شارق، سومین داکتری است که در بلخ ترور و یا اختطاف می‌شود: «حکومت باید جلوی این چنین فجایع را بگیرند.»

شارق شام روز چهارشنبه (۴ عقرب) در منطقه‌ی «کارته صلح»، از مربوطات حوزه‌ی هفتم امنیتی شهر مزارشریف توسط افراد ناشناس کشته شد.

شارق از داکتران شناخته شده بلخ بود. پیش از او، داکتر نادر عالمی، روان درمان مشهور ربوده و به قتل رسیده بود.

برخی از ساکنان بلخ، می‌گویند با آن‌که پس از روی‌کار آمدن طالبان میزان جرایم جنایی کاهش یافته بود، اما این روزها دوباره گسترش پیدا کرده است. آنان بر تأمین امنیت از سوی طالبان تأکید دارند.

علی اصغر یکی از باشندگان بلخ می‌گوید: «طالبان نباید برای افراد مسلح اجازه دهند تا چهره‌های علمی و متخصص ما را این‌گونه از بین ببرند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند فاصله‌ی زیادی میان مردم و حکومت به میان میاید.»

محمد عزیز یکی از باشندگان شهر مزارشریف می‌گوید که چند روز پیش افراد مسلح ناشناس مبایل و پول‌هایش را به سرقت برده است. او از ادامه‌ی این وضعیت ابراز نگرانی می‌کند: «چند روز پیش زمانی که از خانه به سمت شهر در حرکت بودم دو فرد موترسایکل سوار با تهدید سلاح مبایل و پول‌هایم را گرفتند.»

اما مسئولان امنیتی طالبان در بلخ دید‌گاه متفاوتی در پیوند به اوضاع امنیتی این ولایت به ویژه شهر مزارشریف دارند.

محمد آصف وزیری، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در بلخ می‌گوید که نیروهای امنیتی این گروه برای تأمین امنیت تلاش می‌کنند.

او درباره‌ی بازداشت مجرمان نیز اطمینان می‌دهد: «نیروهای امنیتی به صورت ۲۴ ساعته جهت تامین امنیت مردم کار می‌کنند. ما اطمینان می‌دهیم که عاملان این رویدادها شناسایی و به نهادهای عدلی معرفی می‌شوند.»

سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در بلخ می‌گوید که در یک ماه گذشته دست‌کم هفتاد نفر در پیوند به جرایمی چون قتل، سرقت‌ و فروش مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

جرایم جنایی در برخی از ولایت‌های دیگر نیز چالش جدی امنیتی است. این درحالی است که طالبان تأمین امنیت و مهار جرایم را بزرگ‌ترین دستاورد خود قلمداد می‌کنند.