نهادهای انتخاباتی: اصلاحات در نظام انتخاباتی به‌زودی آغاز شود

اطلاعات روز: نهادهای انتخاباتی کشور از حکومت وحدت ملی خواستند که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را در آینده‌ی نزدیک تشکیل دهد. به باور مسئولان این نهادها، بدون اصلاحات در نظامی انتخاباتی، حضور مردم در انتخابات پارلمانی کم‌رنگ خواهد بود. یوسف رشید، رییس اجرایی نهاد انتخابات شفاف افغانستان یا فیفا روز گذشته گفت که اصلاحات در نظام انتخاباتی و کمیسیون‌های انتخاباتی یک امر ضروری است.

او افزود، اگر در این زمینه اصلاحات به‌وجود نیاید، مردم بر کمیسیون‌های انتخابات باور نخواهند داشت و در انتخابات پارلمانی سال آینده به‌صورت گسترده به‌پای صندوق‌های رای‌دهی نمی‌روند. سیزده نهاد انتخاباتی زیر نام «گروه جامعه‌ی مدنی برای اصلاحات انتخاباتی» دیروز در نشست خبری مشترک خواستار اصلاحات گسترده در نظام انتخاباتی شدند.

صدیق‌الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در این نشست به نمایندگی از «گروه نهادهای جامعه‌ی مدنی برای اصلاحات انتخاباتی» گفت که تقاضای ما از حکومت جدید این است که به‌زودی اصلاحات را در قانون انتخابات، نظام انتخاباتی و ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی کشور آغاز کند.

در همین حال، فهیم نعیمی، سخنگوی نهاد انتخابات شفاف افغانستان (فیفا) می‌گوید، حکومت یک اصلاحات کوتاه‌مدت را در نظام انتخاباتی و ساختار کمیسیون‌های انتخاباتی به‌وجود آورد تا انتخابات پارلمانی شفاف برگزار شود. اما او افزود، این امکان ندارد که پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی، اصلاحات لازم و گسترده در نظام انتخاباتی به‌وجود آید.

به گفته‌ی نعیمی، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، حکومت وحدت ملی اصلاحات بنیادی و درازمدت را در نظام انتخاباتی و قانون انتخابات به‌وجود آورد. این در حالی است که چندی پیش کمیسیون انتخابات اعلام کرد که تقسیم اوقات انتخابات پارلمانی به‌زودی اعلام می‌شود. قرار است انتخابات پارلمانی به تاریخ ۱۸ میزان سال ۱۳۹۴ برگزار شود.

اما با توجه به نحوه‌ی برگزاری انتخابات‌های ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، تقلب گسترده در این انتخابات‌ها، اکنون برخی از نگرانی‌های مطرح می‌شوند که این انتخابات نیز با سرنوشت دو انتخابات قبلی مواجه نشود. حکومت وحدت ملی وعده داده که اصلاحات در نظام انتخاباتی را در اولویت قرار می‌دهد؛ اما هنوز در این زمینه اقدام عملی نشده است.