تعطیلی ۲۲ رسانه‌ی خصوصی در تخار پس از به قدرت رسیدن طالبان

به‌دنبال به قدرت رسیدن طالبان و فروپاشی حکومت پیشین افغانستان، رسانه‌های خصوصی در ولایت تخار از فعالیت باز مانده و نشرات شان متوقف شده است. شماری از مسئولان این رسانه‌ها می‌گویند که وضعیت بد اقتصادی و شرایط سخت‌گیرانه‌ی طالبان دلیل توقف نشرات این رسانه‌ها است.

پیش از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، ۲۲ رسانه‌ی خصوصی چاپی، تصویری و صوتی در ولایت تخار در شمال افغانستان فعال بود اما اکنون تنها یک رسانه فعال باقی مانده است. مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در تخار می‌گویند در گذشته پنج رسانه‌ی چاپی، ۱۱ رادیو و شش تلویزیون در این ولایت فعالیت داشتند اما در حال حاضر از این میان تنها یک رسانه‌ی چاپی دولتی به‌نام جریده تخارستان فعال است.

سنت‌الله تیمور، مدیرمسئول رسانه‌ چاپی خورشید که در بخش‌های سیاست، اجتماع و فرهنگ فعالیت داشت، در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که با شماری از خبرنگاران محلی جواز فعالیت ماهنامه خورشید را گرفت و در چهار سال گذشته فعالیت دوامدار داشت اما پس از به قدرت رسیدن طالبان، وضعیت بد اقتصادی و شرایط وضع شده از سوی طالبان برای رسانه‌ها باعث توقف نشرات این رسانه شده است.

وی می‌گوید: «ماهنامه خورشید از سال ۱۳۹۷ به این‌سو در ولایت تخار بیشتر در مورد حقوق زنان فعال بود و گزارش‌های خبری را پوشش می‌دادیم. اما در این اواخر بنابر مشکلات اقتصادی از فعالیت باز مانده‌ایم.»

سید عرفان برزگر، مدیرمسئول هفته‌نامه «هفت‌روز» می‌گوید این نشریه را با تلاش شماری از خبرنگاران جهت اطلاع‌رسانی بی‌طرف در بخش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده بودند و برای دو سال این هفته‌نامه فعالیت داشت اما حاکمیت طالبان و نبود امکانات مالی طی یک سال و نیم اخیر باعث شده این رسانه از فعالیت بازبماند.

هفته‌نامه «تصویر» یکی دیگر از نشریه‌های پر مخاطب در تخار بود که بیشتر در بخش اطلاع‌رسانی و آگاهی عامه در مدت هفده سال فعالیت داشت. این هفته‌نامه با همکاری سه روزنامه‌نگار در این ولایت ایجاد شده بود که اکنون از فعالیت باز مانده است.

۲۲ رسانه خصوصی در تخار تعطیل شده‌اند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

سید منیر هدف، یکی از روزنامه‌نگاران تخار و مدیرمسئول هفته‌نامه ‌تصویر در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید واقعیت و سهل‌انگاری مسئولان محلی وقت تخار با حفظ بی‌طرفی در این هفته‌نامه نشر می‌شد و آنان در این رسانه مطالب انتقادی را جهت اصلاح دولت‌ و جامعه منتشر می‌کردند.

به‌گفته‌ی آقای هدف، این هفته‌نامه به‌دلیل مشکلات مالی نه، بلکه به‌ این دلیل که در حال حاضر نمی‌تواند مطالب انتقادی و واقعیت‌های جامعه را نشر کند، بسته شده است. وی می‌گوید: «هفته‌نامه تصویر همیشه موضوعات انتقادی از حکومت را نشر می‌کرد اما پس از یک‌ونیم سال نتوانستیم موضوعات انتقادی را نشر کنیم، این سبب شده که فعالیت خود را توقف بدهیم.»

در همین حال کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از توقف فعالیت رسانه‌های چاپی، تصویری و صوتی در تخار می‌گوید با توقف رسانه‌ها در این ولایت شماری از خبرنگاران که در این رسانه‌ها مصروف بودند، کارهای‌شان را از دست داده‌اند.

سمیع‌الله خاوری، مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران در ولایت تخار به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید در حال حاضر هیچ رسانه‌ای چاپی خصوصی در این ولایت فعالیت نمی‌کند و خبرنگارانی که در این رسانه‌ها فعالیت داشتند شغل شان را از دست داده و بی‌سرنوشت شده‌اند.

به‌گفته‌ی آقای خاوری، از زمان فروپاشی حکومت پیشین، تا اکنون ۲۲ رسانه خصوصی در این ولایت از فعالیت بازمانده و طی یک سال حکومت طالبان چهار رسانه چاپی که هر یک هفده سال سابقه فعالیت داشتند و یازده رسانه‌ای صوتی (رادیو) و شش رسانه‌ای تصویری (تلویزیون) نشرات شان را به‌دلیل نداشتن بودجه متوقف کرده‌اند.

انصارالله انصار، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در تخار نیز با تأیید این ارقام می‌گوید این رسانه‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی از فعالیت باز مانده‌اند. او افزود که به‌خاطر دوباره راه‌اندازی رسانه‌های خصوصی و مخصوصاً رسانه‌های چاپی در تخار، با مسئولان این رسانه‌ها جلسه برگزار کرده و مشکلات شان را با مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل نیز در میان گذاشته است. برخی از مسئولان این رسانه‌ها اما مدعی اند که اگر مداخله طالبان و سانسور وجود نداشته باشد، آنان می‌توانند دوباره فعالیت شان را در مطابقت با اصول اساسی روزنامه‌نگاری آغاز کنند. چیزی که به نظر می‌رسد طالبان به آن پاسخ مثبت نخواهند داد زیرا این گروه با وضع محدودیت‌ها و رهنمودهای مشخص زمینه را برای فعالیت رسانه‌های آزاد دشوار ساخته است.