اطلاعات روز

سازمان ملل: درآمد از فروش تریاک در افغانستان به ۱.۴ میلیارد دالر افزایش یافته است

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) با نشر گزارشی گفته است که کشت خشخاش در سال ۲۰۲۲ در افغانستان افزایش یافته و قیمت تریاک نیز پس از ممنوعیت کشت این گیاه توسط طالبان، سه برابر شده است.

به‌گفته‌ی این دفتر، درآمد کشاورزان افغان از فروش تریاک از ۴۲۵ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) امروز (سه‌شنبه، ۱۰ عقرب) اولین گزارش خود در مورد تجارت غیرقانونی تریاک از زمان بازگشت طالبان به قدرت را منتشر کرده است.

طالبان در اپریل ۲۰۲۲ کشت خشخاش و همه مواد مخدر را ممنوع کردند.

اما UNODC گفته است که برداشت امسال تا حد زیادی از این فرمان مستثنا شده است و کشاورزان در افغانستان اکنون باید در مورد کاشت خشخاش برای سال آینده تصمیم بگیرند.

غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل گفته است: «کشاورزان افغان در دام اقتصاد غیرقانونی مواد افیونی گرفتار شده‌اند، در حالی‌که رویدادهای کشف و ضبط در سراسر افغانستان نشان می‌دهد که قاچاق مواد افیونی بی‌وقفه ادامه دارد».

او تأکید کرده است که جامعه جهانی باید برای رسیدگی به نیازهای حاد مردم افغانستان و تشدید واکنش‌ها برای جلوگیری از قاچاق هروئین و آسیب‌رساندن به مردم در کشورهای سراسر جهان، تلاش کند.

براساس یافته‌های UNODC، کشت خشخاش در افغانستان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۲۳۳ هزار هکتار رسیده است.

به‌گفته‌ی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، کشت تریاک همچنان در مناطق جنوب‌غربی کشور متمرکز است که ۷۳ درصد از کل مساحت تحت کشت تریاک و بیشترین محصول را به خود اختصاص داده است.

به‌گفته‌ی این دفتر، قیمت تریاک در پی اعلام ممنوعیت کشت در ماه اپریل افزایش یافت. درآمد کشاورزان افغان از فروش تریاک بیش از سه برابر شد و از ۴۲۵ میلیون دالر در سال ۲۰۲۱ به ۱.۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

بررسی UNDP خاطرنشان می‌کند که به‌دنبال خشک‌سالی در ابتدای سال جاری، حاصلات تریاک از میانگین ۳۸.۵ کیلوگرم در هکتار در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۷ کیلوگرم در هکتار در سال جاری کاهش یافت که نتیجه‌ی آن برداشت شش هزار و ۲۰۰ تُن تریاک شده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل گفته است که برداشت سال ۲۰۲۲ می‌تواند به ۳۸۰-۳۵۰ تن هروئین با کیفیت صادراتی با خلوص ۵۰ تا ۷۰ درصد تبدیل شود.

رویدادهای ضبط شده توسط پلتفرم نظارت بر مواد مخدر UNODC نشان می‌دهد که قاچاق مواد افیونی از افغانستان از آگست ۲۰۲۱ بدون وقفه ادامه دارد.

به‌گفته‌ی این دفتر، مواد افیونی افغانستان حدود ۸۰ درصد مصرف‌کنندگان مواد افیونی در جهان را تأمین می‌کند.