«خشونت علیه خبرنگاران 21 درصد افزایش یافته است»
عکس: آرشیف

قتل ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه طی دودهه؛ برای قربانیان عدالت تأمین نشده است

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که طی دودهه‌ی اخیر دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه‌ در کشور به قتل رسیده‌اند؛ اما برای ۹۰ درصد قربانیان عدالت‌خواهی نشده است.

طبق اعلامیه این مرکز، در جریان سال گذشته‌ی میلادی (۲۰۲۱)، دست‌کم هشت خبرنگار و کارمند رسانه‌ای که پنج تن آنان زنان بود‌ه‌اند بر اثر حمله‌های هدفمند مسلحانه و یا انتحاری و بمب‌گذاری جان باخته‌اند.

بر پایه معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان، از سال ۲۰۰۱ میلادی برابر با ۱۳۸۰ خورشیدی تا اکنون، دست‌کم ۱۲۷ خبرنگار و کارمند رسانه که ۲۰ تن آنان زنان بوده‌اند جان خود را از دست داده‌اند.

بررسی‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که به‌دلیل وجود فرهنگ معافیت از مجازات، قانون و عدالت در بیشتر از ۹۰ درصد این رویدادها اجرا نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که پس از حاکمیت طالبان حداقل ۲۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتا جان‌باختن کارمندان رسانه‌ها ثبت شده است.

یافته‌های مرکز خبرنگاران نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توأم با خشونت و تهدید از یک تا چند ساعت و یا چند روز و چند ماه در یک سال حاکمیت طالبان ثبت شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است که به تعهد خود مبنی بر حمایت از خبرنگاران عمل کند و به فرهنگ معافیت از مجازات جرایم علیه خبرنگاران پایان دهد.

این مرکز افزوده است که حاکمیت فرهنگ معافیت از مجازات علیه خبرنگاران در افغانستان و همچنین تهدید و فشار روزافزون علیه کار آزاد رسانه‌ای در کشور، اثرهای زیان‌باری بر جامعه و پیشرفت کشور برجا خواهد گذاشت.