نمایشگاه صنایع دستی و هنری زنان در هرات گشایش یافت

نمایشگاهی از صنایع دستی و هنری زنان هراتی شامل خیاطی، خامک‌دوزی، نقاشی، مینیاتوری و قالین‌بافی امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ عقرب) گشایش یافت.

این نمایشگاه با حمایت مؤسسه‌ «ودان» برگزار شده و در آن بیش از ۵۰۰ سازه هنری و صنایع دستی زنان ‌صنعت‌پیشه و هنرمند در سالن علامه سلجوقی هرات برای سه روز به نمایش گذاشته شده‌ است.

حسن‌خان احمدزی، مسئول پروژه این مؤسسه می‌گوید که هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه معرفی توانایی زنان و همچنین بازاریابی به صنایع تولیدی آنان است.

زنانی که صنایع دستی‌شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند، می‌گویند این‌گونه برنامه‌ها بر رونق کارشان تأثیر مثبت می‌گذارد.

ربابه سروی، یکی از این زنان صنعت‌پیشه است که در بخش کیف‌دوزی مشغول کار است. او گفت: «فعلا کاروبار ما خوب است. بعد از این‌که نظام سقوط کرده بود، هرج‌ومرج بود و وضعیت خوب نبود. امروز خیلی خوشحال هستیم که صنایع خود را در این نمایشگاه به فروش گذاشتیم.»

ربابه از شهر‌ندان می‌خواهد تا از صنایع دستی تولیدی داخلی کشور استفاده کنند.

همین‌طور، زینب محمدی، یکی دیگر از زنان شاغل که در حرفه بافندگی سرگرم کار است، خواهان حمایت جدی از زنان است و تأکید دارد که باید دیگر مؤسسات و نهادها برای حمایت از زنان شاغل دست به‌کار شوند.

او می‌گوید: «پنج سال می‌شد که در خانه کار می‌کردم؛ اما از وقتی که به این دفتر آمدم، کاروبارم، فروشات و بازاریابی خیلی خوب شده است.»

در همین حال، اداره کار و امور اجتماعی طالبان در هرات می‌گوید از برنامه‌هایی که سبب تشویق و حمایت از زنان صنعت‌پیشه شود، حمایت می‌کند.

حافظ میرزامحمد ابومنصور، رییس کار و امور اجتماعی طالبان در هرات می‌گوید که در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ نفر در همکاری با مؤسسات داخلی و خارجی مشغول یادگیری فن و حرفه‌اند که ۶۰ درصد این افراد را زنان تشکیل می‌دهند.