گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نیز درباره‌ی بازداشت ظریفه یعقوبی ابراز نگرانی کرد

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان درباره‌ی بازداشت ظریفه یعقوبی، از زنان معترض علیه طالبان ابراز نگرانی کرده و گفته است که تمام شهروندان افغانستان حق برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز را دارند.

ظریفه یعقوبی و چهار نفر دیگر روز پنج‌شنبه (۱۲ عقرب) از جریان یک نشست خبری در غرب کابل توسط طالبان بازداشت شده‌اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و نهادهای حقوق بشری درباره‌ی بازداشت این افراد ابراز نگرانی کرده‎‌‌‌اند. یوناما گفته است که در مورد وضعیت ظریفه یعقوبی و همکارانش با طالبان صحبت کرده است.

ریچارد بنت جمعه‌شب (۱۳ عقرب) در توییتی نوشته است که او در نگرانی نهادهای حقوق بشری درباره‌ی افراد بازداشت‌شده شریک است. بنت افزوده است: «همه افغان‌ها حق دارند اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و عقیده، بدون ترس از دستگیری یا ارعاب داشته باشند.»

او تأکید کرده است که بازداشت افراد باید قانونی باشد و حقوق زندانیان رعایت شود.

پیشتر جرمی لارنس، سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفته بود که نگران رفاه افراد بازداشت‌شده به‌شمول ظریفه یعقوبی هستند. این کمیساری از مقامات طالبان خواسته است که در مورد بازداشت‌شده اطلاعات ارایه کنند.

طالبان پیش از این هم بارها زنان معترض را بازداشت کرده و درباره‌ی بازداشت آن چیزی نگفته‌اند.

این گروه پس از دست یافتن به قدرت، محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند و این محدودیت‎‌‌‌‌‌ها باعث ایجاد جنش‌های اعتراضی زنان شده است. طالبان اما در تلاش سرکوب اعتراضات زنان هستند.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام!
    لطفا در نشریات خود برجسته سازی نکنید!
    من در بی طرفی اطلاعات روز یک ذره شک ندارم اما وقتی می‌نویسید ظریفه یعقوبی و چهار تن دیگر ناخواسته برجسته سازی و باعت فراموشی دیگر بازداشت شده گان میشود.
    من برادر یکی از آن بازداشت شدگان هستم و لطفا هروقت نام از بازداشت‌شدگان روز پنجشنبه بردید، نام از ظریفه یعقوبی بردید از چهار مرد که که بازداشت شده نیز نام ببرید.
    نام و هویت بازداشت شده های کنفرانسی روز پنجشنبه همراه با ظریفه یعقوبی.
    ۱:محمد سیرت
    ۲:محمد رضا سازش
    ۳:حسین حسین پور
    ۴:محمد عالم حکمت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *