اطلاعات روز

طالبان: نشست مسکو بدون نمایندگان ما ناقص است

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید برگزاری نشست مسکو بدون نمایندگان این گروه را ناقص می‌داند.

نشست مشورتی فرمت مسکو درباره‌ی افغانستان قرار است که در اوسط ماه نوامبر برگزار شود.

در این نشست نمایندگان روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان حضور خواهند داشت. مقام‌های روسی گفته‌اند که طالبان در این نشست دعوت نیستند.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان شامگاه امروز (شنبه، ۱۴ عقرب) در رشته‌توییتی نوشته است که عدم اشتراک حکومت این گروه در چنین نشست‌ها «می‌تواند روی تعامل تأثیر منفی بگذارد».

او نوشته است که افغانستان اکنون «یک حکومت مستقل، مسئول و مشروع دارد و توانسته است امنیت را در سراسر کشور تأمین کند، مرزها را مصون سازد و با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی تعامل سازنده داشته باشد.»

وزارت امور خارجه‌ی طالبان گفته است که ادعای نیکولای یتروشیف، منشی شورای امنیت ملی روسیه را رد کرده که گفته بود امریکا طالبان را برای اهداف ژئوپلتیک خود ایجاد کرده است.

این وزارت گفته است که طالبان پس از شکست اتحاد جماهیر شوروی، تحریکی بود که به‌خاطر نجات افغانستان «از میان مردم برخاست و برای نظام اسلامی در‌ کشور مبارزه کرده است.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که این گروه پس از مبارزه‌ی طولانی با ملوک‌الطوایفی سال‌های ۹۰ میلادی و سپس از بین ‌بردن اشغال خارجی، به موفقیت نائل شده است.

طالبان در دهه نود و پس از جنگ‌های داخلی‌ به‌ رهبری ملا عمر ایجاد شد.

این گروه پس از پنج سال حکومت سرنگون شد؛ اما سال گذشته پس از ۲۰ سال دولت جمهوری افغانستان را سرنگون کرد و دوباره به قدرت رسید.

با گذشت یک سال از تسلط طالبان بر افغانستان تا اکنون هیچ کشوری این گروه را به‌عنوان حکومت افغانستان به رسمیت نشناخته است.