عکس: خبرگزاری ایرنا

وزارت اطلاعات ایران: عنصر پشتیبانی‌کننده‌‌ای حمله به شاهچراغ افغانستانی است

وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که در پیوند به حمله به زیارت شاهچراغ در شهر شیراز این کشور، ۲۶ «تروریست تکفیری» بازداشت شده‌اند.

به‌گفته‌ی این وزارت، کلیه‌ افراد دستگیرشده، غیرایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند.

وزارت اطلاعات ایران گفته است که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌‌ای حمله در داخل این کشور، شهروند آذربایجان است که از میدان هوایی بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی میدان هوایی امام خمینی وارد ایران شده است.

به‌گفته‌ی این وزارت، عنصر پشتیبانی‌کننده‌‌ای صحنه‌ عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمدرامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» است.

وزارت اطلاعات ایران افزوده است که عامل تیراندازی در شاهچراغ هم «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه»، تبعه‌ تاجیکستان بود. گفته می‌شود که او در محل حمله با تیراندازی پولیس ایران زخمی و سپس در شفاخانه جان داده است.

وزارت اطلاعات ایران گفته است: «تروریست‌های مذکور، در استان (ولایت‌)های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده‌اند. تعدادی از آنان نیز در مرزهای شرقی و هنگام فرار از کشور بازداشت شده‌اند.»

زیارتگاه یا حرم شاهچراغ روز چهارشنبه چهارم عقرب هدف یک تیراندازی مرگ‌بار‌ قرار گرفت. براساس گزارش‌ها، در این حمله ۱۵ نفر کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه داعش بر عهده گرفته است.

این حمله در اوج اعتراضات ضد حکومتی در ایران رخ داد. حکومت این کشور معترضان را متهم به زمینه‌سازی این حمله می‌کنند؛ اما معترضان مدعی هستند که حکومت برای سرکوب آنان خودش این حمله را صحنه‌سازی کرده است.