به دنبال تهدید طالبان، 28 مکتب در شرق مسدود شده‌اند

اطلاعات روز: مسئولان ریاست معارف ولایت ننگرهار در شرق کشور می‌گویند، به دلیل تهدید طالبان تروریست، دست‌کم 28 مکتب در این ولایت مسدود شده‌اند. آصف شینواری، سخنگوی ریاست معارف این ولایت گفت، طالبان از سه روز به این طرف دانش‌آموزان و آموزگاران مکتب‌های ولسوالی ده‌بالای ولایت ننگرهار را تهدید می‌کنند که به مکتب نروند.

به گفته‌ی او، به دلیل این تهدید، دانش‌آموزان و آموزگاران 28 مکتب و یک انستیتوت آموزش‌های فنی و مرکز تربیت معلم به درس رفته نمی‌توانند. شینواری گفت، گروه طالبان برای رفع این تهدید، خواهان تغییر برخی از مسئولان امنیتی در این ولایت، رهایی تعدادی از زندانیان‌شان و تهیه‌ی دار‌و و مواد خوراکی برای طالبان‌ شده‌اند.

او از حکومت خواست که برای حل این مشکلات اقدام‌های لازم را روی دست گیرد. در همین حال، فضل احمد شیرزاد، فرمانده‌‌ پولیس ننگرهار گفت، به‌دنبال بازداشت دو عضو گروه طالبان توسط نیروهای امنیت ملی، این گروه به محل رفته و مانع رفتن آموزگاران به مکتب‌ها شده‌اند.

فرمانده پولیس ننگرهار گفت، طالبان تهدید کرده‌اند که اگر این افراد آزاد نشوند، به آموزگاران اجازه‌ی رفتن به مکتب‌ها را نمی‌دهند. اما او افزود، در حال حاضر ریش‌سفیدان و بزرگان محل برای حل این مشکل وارد عمل شده‌اند و تلاش می‌کنند این تهدید را رفع کنند.

این نخستین بار نیست که طالبان مانع رفتن دانش‌آموزان و آموزگاران به مکتب می‌شوند. پیش‌تر نیز طالبان در ولسوالی شیندند ولایت هرات در غرب کشور دانش‌آموزان مکتب‌ها، به‌ویژه دانش‌آموزان دختران را تهدید کرده بودند که دیگر به مکتب نروند. به‌دنبال آن نزدیک به صد مکتب در این ولسوالی مسدود شدند.