اعتراض رسانه‌ها و فرافکنی حکومت

محدودیت‌ طالبان علیه رسانه‌ها؛ افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی بیان حذف شد

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که عضویت افغانستان در ائتلاف جهانی آزادی بیان لغو شده است.

افغانستان در ماه دلو ۱۳۹۸، در زمان دولت جمهوری به عضویت این ائتلاف در آمد و متعهد شده بود تا به تعهدات جهانی‌اش در زمینه‌ی آزادی بیان عمل کند.

اما کانادا و هالند به‌عنوان رؤسای مشترک ائتلاف جهانی آزادی بیان روز گذشته (جمعه، ۲۷ عقرب) در بیانیه‌ای اعلام کردند که وضعیت رسانه‌های افغانستان دیگر مطابق تعهدات این کشور نیست و عضویت آن لغو شده است.

در این بیانیه آمده است که تصمیم لغو عضویت افغانستان در مشوره با اعضای ائتلاف و مطابق با شرایط عضویت این ائتلاف گرفته شده است.

ائتلاف جهانی آزادی بیان گفته است: «برای ائتلاف روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان، متأسفانه دیگر مطابق با تعهد جهانی [این کشور] نیست و وضعیت فعلی [آزادی رسانه‌ها] یکی از نگرانی‌های جدی [ائتلاف] است.»

در ادامه‌ی بیانیه آمده است که طالبان از زمان بدست گرفتن قدرت، محدودیت‌های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده‌اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، نگرانی ائتلاف جهانی آزادی بیان در مورد وضعیت آزادی بیان در افغانستان را به‌جا دانسته است.

بر پایه‌ی گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان، حد اقل ۲۴۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در جریان یک سال حاکمیت طالبان ثبت شده است که شامل بازداشت‌، خشونت فیزیکی، تهدید و ارعاب، جراحت و حتا جان‌باختن خبرنگاران می‌شود.

آمار مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که دست‌کم ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توأم با خشونت و تهدید از یک تا چند ساعت یا چند روز و چند ماه در یک سال حاکمیت طالبان ثبت شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است که به تعهد خود مبنی بر قابل اجرا بودن قانون رسانه‌های همگانی و قوانین و مقرره‌های مرتبط عمل کند و ضمن احترام به رسانه‌های آزاد، محدودیت‌های اعمال‌شده بر رسانه‌ها و خبرنگاران را بردارد.