سرتاج عزیز: نمی‌توانیم طالبان را مجبور به صلح ‌با افغانستان کنیم

اطلاعات روز: سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که کشورش این توان را ندارد تا طالبان را مجبور به پپوستن به روند صلح افغانستان کند. اما او تأکید کرده است که پاکستان توان کمک به روند صلح افغانستان را دارد و در این زمینه با این کشور همکاری می‌کند.

سرتاج عزیز پس از دیدار با اشرف غنی، رییس جمهور کشور در پاکستان گفته است، دولت افغانستان باید از خود ابتکار کند که چطور و با چه کسی و بر چه اساسی وارد مذاکره شود. او بار دیگر افزوده است که پاکستان و خارجی‌ها هیچ‌کسی را مجبور به پیوستن به روند صلح افغانستان نمی‌توانند و صرف در بخش تسهیل روند صلح، توان همکاری را دارد.

از سویی هم، او می‌گوید که ممکن گفت‌و‌گوهای روند صلح در آینده در کشورهای قطر، ترکیه یا چین برگزار شوند. سرتاج عزیز در ادامه تأکید کرده است که در نشست پکن، پایتخت چین توافق شده که این کشور در قسمت از سرگیری مذاکرات صلح با افغانستان هم‌کاری کند؛ حال این تصمیم به افغانستان بر‌می‌گردد که در کجا و با چه کسی گفت‌وگو کند.

اما او می‌گوید که پاکستان به عنوان بخشی از این روند، به اندازه‌‌ی توان خود، برای برقراری صلح و ثبات منطقه، با افغانستان همکاری می‌کند. سرتاج عزیر در ادامه گفته است که فرصت‌ مناسبی برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان به‌وجود آمده و امیدوار است که این مهم بیش از هر زمانی تقویت شود.

اشرف غنی پس از رسیدن به قدرت، برای نخستین بار به روز جمعه‌‌ هفته‌ی گذشته در رأس یک هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی، به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان رفت. او در این سفر با همتای پاکستانی‌اش، سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان، راحیل شریف، رییس ستاد ارتش و مولانا فضل‌الرحمان، رهبر جمعیت علمای این کشور مذاکره کرده است.