Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
ایجاد کارگاه آموزش خیاطی در تخار

یک زن در تخار زمینه‌ی آموزش حرفه خیاطی را برای زنان فراهم کرده است

هنگامه حقجو، یک خانم تخاری با هزینه‌ی شخصی‌اش یک کارگاه آموزش مهارت‌های خیاطی را برای زنان ایجاد کرده است. او می‌گوید که این کارگاه را به هدف تقویت اقتصاد خانواده‌ها در شهر تالقان ایجاد کرده و فرصت یادگیری حرفه خیاطی و گلدوزی را برای زنان فراهم کرده است.

خانم حقجو به روزنامه اطلاعات روز گفت که در این کارگاه آموزشی نزدیک به ۲۵۰ زن با پرداخت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ افغانی حق‌العضویت، در بخش‌های خیاطی، گلدوزی و چرمه‌دوزی آموزش می‌بینند. این زنان با پرداخت حق‌العضویت در کارگاه، تکه، تار و دیگر ضروریات خیاطی را خریداری می‌کنند و سپس تولیدات‌شان را به‌فروش می‌رسانند.

در همین حال، صلاح‌الدین ایوبی، رییس دفتر والی طالبان در تخار از ایجاد این گارگاه‌ آموزشی استقبال می‌کند و از مؤسسات امدادرسان نیز می‌خواهد که در بخش فراهم‌سازی زمینه‌ی کار برای شهروندان، به‌ویژه زنان در تخار کار کنند.

ایوبی می‌گوید که طالبان هیچ بودجه‌ای برای حمایت از زنان شاغل ندارند، اما ایجاد چنین کارگاه‌های آموزشی از سوی زنان فرصت خوب شغلی را برای خانواده‌ها فراهم می‌کند.

زنانی که در این کارگاه مشغول آموزش و کار هستند، نیز می‌گویند که با بهره‌گیری از آموزش‌های این کارگاه می‌توانند برای‌شان کار ایجاد و نیازمندی‌های خانواده‌‌های‌شان را رفع کنند. شماری از این زنان کارمندان دولت پیشین هستند که به‌دلیل اخراج از وظیفه، خانه‌نشین شده‌اند.

نفیسه‌، یکی از این زنان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌‌گوید که از کار دولتی اخراج شده است؛ اما با اشتراک در این کارگاه آموزشی تلاش می‌کند تا با فروش کالاهای دست‌ساخت خود به اقتصاد خانواده‌اش کمک کند. او می‌گوید که در این کارگاه آموزشی مهارت‌های خیاطی، گلدوزی، خامک‌دوزی و مهره‌دوزی را یاد گرفته است.

خدیجه، یکی دیگر از زنان در این کارگاه آموزشی از طالبان می‌خواهد که برای زنان اجازه بدهند تا به وظایف‌شان در ادارات دولتی برگردند و دروازه‌های مکاتب را نیز به‌روی دختران باز کنند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در ۲۴ اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی محروم و دروازه‌ی مکاتب را نیز به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *