عفو بین‌الملل: طالبان در ۱۵ ماه گذشته پیوسته حقوق زنان را نقض کرده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل همزمان با روز جهانی منع خشونت علیه زنان، گفته است که طالبان دور جدیدی از نقض حقوق بشر را آغاز کرده و در بیش از یک سال گذشته نیز به‌طور مداوم و با مصونیت کامل حقوق زنان را نقض کرده‌اند.

در بیانیه‌ی این سازمان که امروز (جمعه، ۴ قوس) منتشر شده، آمده است که مقام‌های طالبان وعده‌ی شان مبنی بر حمایت از حقوق مردم افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان را زیر پا گذاشته و چرخه‌ی خشونت را از سر گرفته‌اند.

طبق این بیانیه، طالبان در یک سال گذشته به‌طور سیستماتیک نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را منحل کرده و آزادی بیان، دادگاه عادلانه و سایر حقوق را تحت فشار قرار داده‌اند.

در بیانیه آمده است: «حقوق اساسی زنان و دختران سلب شده است. هزاران افغان به‌طور خودسرانه بازداشت، شکنجه، ناپدید و حتا کشته شده‌اند. روزنامه‌نگاران، فعالان، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشگاهیان، اقلیت‌های مذهبی و قومی همچنین در معرض خطر ویژه قرار دارند.»

با این حال، سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه از طالبان خواسته است که به «نقض فاحش» حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌های تلافی‌جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قاضیان، وکلا، مقام‌های سابق دولتی، روزنامه‌نگاران و… فورا پایان دهند.

از طالبان همچنین خواسته شده است که حقوق زنان و دختران، از جمله دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و کار زنان را به آنان برگردانند. همچنین در بیانیه آمده است که طالبان باید حقوق تمام مردم افغانستان برای آزادی بیان و حق تشکیل تجمعات را تضمین کنند.

در پایان بیانیه‌ی سازمان عفو بین‌الملل روی ایجاد یک مکانیسم تحقیق و پاسخ‌گویی موثر و شفاف که عدالت را برای همه از طریق دادگاه‌های منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام به ارمغان بیاورد، تأکید شده است.

کارزار ۱۶ روزه مبارزه با خشونت علیه زنان از امروز در حالی آغاز شده است که زنان افغانستان طی بیشتر از یک سال گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده‌اند، روزها و شب‌های سختی را سپری کرده‌اند. در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند و زنان نیز از کار در بیشتر ادارات دولتی محروم شده‌اند.

در پیوند به این محدودیت‌ها، زنان ده‌ها بار برای اعتراض و حق‌خواهی به خیابان آمده‌اند، اما اعتراضات آنان همواره از سوی طالبان سرکوب و خواست‌ها‌شان نیز نادیده گرفته شده است.

با این حال، دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) به تازگی از طالبان خواسته است که  برای پایان دادن به خشونت علیه زنان و جلوگیری از بدترشدن حقوق زنان به‌عنوان بخشی از تلاش‌های حیاتی برای برقراری صلح معنادار و پایدار، گام‌های فوری بردارند.