نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی زنان در هرات گشایش یافت

نمایشگاه تولیدات و صنایع دستی زنان در ولایت هرات گشایش یافت. در این نمایشگاه تولیدات زنان در بخش‌های خیاطی، بافندگی، شیرینی‌پزی، حکاکی، خامک‌دوزی، قالین‌بافی، کیف‌دوزی و… برای سه روز به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه امروز (شنبه، ۵ قوس) به حمایت ریاست کار و امور اجتماعی طالبان در ولایت هرات راه‌اندازی شده است.

مولوی‌ حافظ محمد میرزا ابومنصور، رییس کار و امور اجتماعی طالبان در هرات هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی و بازاریابی بیشتر به صنایع دستی زنان عنوان کرد.

او گفت که در این نمایشگاه سازه‌های دستی و تولیدات زنان در ۵۰ غرفه به نمایش گذاشته شده است.

با این حال، اشتراک‌کنندگان می‌گویند که راه‌اندازی چنین نمایشگاه‌ها باعث بازاریابی بیشتر به محصولات و پیشرفت کاروبارشان خواهد شد.

مریم یکی از خانم‌های اشتراک‌کننده در این نمایشگاه است. او می‌گوید که از دو سال به این طرف در بخش تولید لباس‌های زنانه کار می‌کند.

مریم امیدوار است که محصولات تولیدی او در این نمایشگاه فروش خوبی داشته باشد و نیز بتواند تولیدات‌اش را به مردم معرفی کند.

اشتراک‌کنندگان این نمایشگاه می‌گویند بیشتر خانم‌هایی که سازه‌های دستی و هنری‌شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند، کسانی اند که به علت محروم‌‌ماندن از درس و کار، به یادگیری فن و حرفه روی آورده‌اند.

فاطمه محمدی یکی از غرفه‌داران در نمایشگاه صنایع دستی زنان در هرات است. او که دانش‌آموز مکتب بوده، به‌دلیل مسدودشدن مکاتب به‌روی دختران، اکنون به یادگیری فن و حرفه روی آورده است.

فاطمه می‌گوید: «حدودا دوسال می‌شود که من به این هنر روی آوردم و خیلی خوشحالم که چنین نمایشگاهی برای ما خانم‌ها برگزار شده است؛ ما فعلا از درس محروم هستیم و دخترانی که از درس محروم‌اند، استعدادهای‌شان را به گونه‌ی دیگری به نمایش می‌گذارند. ما در تلاش این هستیم که استعدادهای خود را به نمایش بگذاریم.»

نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات داخلی زنان در هرات درحالی گشایش یافته است که طالبان طی ۱۵ ماه گذشته که بر کشور مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان وضع کرده‌اند.

درحال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندارند و زنان از کار در بیشتر ادارات دولتی نیز محروم شده‌اند. زنانی که در حکومت پیشین در ادارات دولتی کار می‌کردند، خانه‌نشین شده‌اند.