مشاور حقوقی رییس جمهور: توزیع تذکره‌ی الکترونیکی آغاز می‌شود

اطلاعات روز: عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی رییس جمهور غنی می‌گوید که برای توزیع تذکره‌ی الکترونیکی آمادگی صد درصدی گرفته شده و توزیع آن به‌زودی آغاز می‌شود. او گفت که مسئولان مربوط‌ در نشستی با رییس جمهور ابراز آمادگی کرده‌اند که روزانه حدود ۴۰۰۰ تذکره‌ی الکترونیکی را توزیع کنند.

اما او افزود، در این نشست تصمیم گرفته شد که روزانه ۵۰ هزار تذکره‌ی الکترونیکی توزیع شود. محمدی در ادامه گفت، اگر نفوس افغانستان حدود 30 میلیون نفر باشد، توزیع تذکره‌ی الکترونیکی در 18 ماه در سراسر کشور تکمیل می‌شود. مشاور حقوقی رییس جمهور افزود که در هفته‌ی جاری فرمان نشر قانون ثبت احوال نفوس جدید نیز صادر خواهد شد.

او گفت، در حال حاضر تصمیم این است که اداره‌ی ثبت احوال نفوس مستقل شود و وزارت داخله دیگر کاری به توزیع تذکره‌ی الکترونیکی نداشته باشد. محمدی این اظهارات را دیروز پس از آن مطرح کرد که نهاد اکسین و شماری از نهادهای جامعه‌ی مدنی خواستار توزیع تذکره‌ی الکترونیکی، به تعویق افتادن انتخابات پارلمانی و اصلاحات در نظام انتخاباتی شدند.

اما مشاور حقوقی رییس جمهور تأکید کرد که به تعویق انداختن انتخابات پارلمانی نقض قانون اساسی است. او افزود که در حال حاضر ممکن یک سلسله دلایل سیاسی و تخنیکی برای به تعویق افتادن انتخابات وجود داشته باشند، اما تعویق انتخابات پارلمانی هیچ‌گاه توجیه حقوقی ندارد.

او در مورد اصلاح نظام انتخاباتی گفت که در موافقت‌نامه‌ی سیاسی میان نامزدان یک سلسله پیش‌زمینه‌ها برای اصلاح نظام انتخاباتی آمده که توزیع تذکره‌ی الکترونیکی و تعیین سرحدات ولسوالی‌ها و واحدهای اداری نیز شامل آن است. محمدی تأکید کرد، پس از تشکیل کابینه، کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی کار خود را آغاز خواهد کرد.