عبدالله: خواب سقوط افغانستان هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، نیروهای امنیتی کشور از توانایی خوبی برخوردار شده‌اند و پس از خروج نیروهای خارجی، خواب سقوط افغانستان به‌دست دشمنان، هرگز به واقعیت مبدل نخواهد شد. او افزود، نیروهای امنیتی کشور بدون حضور نیروهای خارجی، از خاک‌شان دفاع خواهند کرد.

قرار است نیروهای خارجی تا یک و نیم ماه دیگر کشور را ترک کنند؛ اما در حدود 12 هزار سرباز خارجی برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی باقی می‌مانند. در آستانه‌ی خروج نیروهای بین‌المللی، یکی از نگرانی‌ها این است که نیروهای امنیتی به گونه‌ی درست تجهیز نشده و نیروهای هوایی کشور نیز با مشکلات مواجه اند.

اما عبدالله از امریکا و ناتو خواست که نیروهای امنیتی کشور را پس از سال 2014 با سلاح‌های سنگین تجهیز کنند. او در ادامه تأکید کرد، نیروهای امنیتی افغان خار چشم دشمنان داخلی و خارجی افغانستان اند: «نيروهاى امنيتى، خار چشم آن‌عده اشخاص و گروه‌هایی اند که در داخل و بيرون از کشور، کمر دشمنى با افغانستان بسته‌اند».

عبدالله افزود که حکومت وحدت ملی با تحکيم وحدت و ايجاد اداره‌ی سالم، از نیروهای امنیتی کشور حمایت خواهد کرد. او این اظهارت را به روز یک‌شنبه هفته‌ی روان در نشستی در دانشگاه نظامى کابل بیان کرد. در این نشست شماری از افسران بلند‌رتبه‌ی دولتی نیز حضور داشتند.

رییس اجرایی در نشست یاد شده تأکید کرد، مردم افغانستان استقلال خود را به قيمت جان‌شان حفظ و از نیروهای امنیتی کشور حمایت می‌کنند. او افزود، نیروهای امنیتی پاسدار استقلال، عزت و شرف کشور اند. عبدالله از نیروهای امنیتی نیز خواست که محبوبيت خود را در بین مردم حفظ و بيش‌تر کنند.

او در ادامه گفت، کابينه‌ی جديد به‌زودى تشکيل می‌شود و اين کابينه در قسمت از بین بردن مشکلات مردم تلاش خواهد کرد. پس از آغاز به‌کار حکومت جدید، عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی اشرف غنی گفت، فهرست نهایی کابینه‌ی جدید تا 45 روز تکمیل می‌شود. اما اکنون این مهلت پایان یافته، ولی هنوز معلوم نیست، کابینه‌‌ی جدید چه زمانی تکمیل می‌شود.