طالبان قیمت تعرفه انتقال داخلی هر تُن لاجورد بدخشان را ۲۰ هزار افغانی تعیین کردند

وزارت معادن و پترولیم طالبان براساس پیشنهاد ریاست معادن و صنایع بدخشان، قیمت تعرفه انتقال داخلی لاجورد این ولایت را از ۳۰ هزار افغانی به ۲۰ هزار افغانی برای هر تن کاهش داده است.

بربنیاد سندی که در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته است، این قیمت تازه از سوی وزارت معادن طالبان بدون هیچ‌گونه ارزیابی و نظر متخصصین تعیین شده است.

در متن پیشنهاد ریاست معادن و صنایع بدخشان آمده است که تاجران سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از افزایش تعرفه‌ی انتقال داخلی و خارجی سنگ لاجورد این ولایت شکایت دارند و می‌گویند که به‌دلیل افزایش تعرفه و نبود بازارهای داخلی و خارجی متضرر شده‌اند و خواهان کاهش قیمت‌ها می‌باشند.

هدایت‌الله حکیمی، رییس اتاق معادن و صنایع بدخشان می‌گوید که طالبان براساس تقاضای تاجران سنگ لاجورد، در قیمت تعرفه انتقال داخلی و خارجی، ۱۰ افغانی در هر کیلوگرام تخفیف داده است.

حکیمی می‌گوید: «در زمان جمهوریت، انتقال داخلی سنگ لاجورد رایگان بود اما برای صادرات خارج از کشور در هر کیلو ۵۰ افغانی پرداخت می‌گردید. اکنون قیمت تعرفه انتقال داخلی هر کیلو لاجورد ۲۰ افغانی و تعرفه انتقال خارج از کشور ۴۰ افغانی تعیین شده است.»

به‌گفته‌ی او، با تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، این گروه تعرفه انتقال داخلی و خارجی سنگ لاجورد را ۵۰ افغانی تعیین کرده بود که پس از شکایت‌های تاجران، تنها تعرفه داخلی به ۳۰ افغانی کاهش یافته بود. اکنون بار دیگر طالبان قیمت تعرفه داخلی انتقال سنگ لاجورد را به ۲۰ افغانی در برابر هر کیلوگرام کاهش داده است.

رییس اتاق معادن و صنایع بدخشان همچنین می‌گوید که وزیر معادن و صنایع طالبان وعده کرده است که به‌ منظور فراهم‌سازی زمینه‌ی کار برای مردم، به‌زودی صدور جواز استخراج معادن کوچک را از سر می‌گیرد.

در حال حاضر قیمت لاجورد نظر به نوعیت و کیفیت آن متفاوت است. هر کیلوگرام لاجورد عالی از ۲۰۰ تا ۸۰۰ دالر امریکایی و نوعیت پایین و ناخالص آن هر سیر از دو هزار تا چهار هزار افغانی خرید و فروش می‌شود.

دولت پیشین افغانستان به هدف جلوگیری از قاچاق سنگ لاجورد، در سال ۲۰۱۵ طی فرمانی خرید‌و‌فروش آن‌ را ممنوع اعلام کرد که در نتیجه هزاران تن لاجورد در گدام‌ها انبار و برای تاجران زیان‌های مالی فراوانی وارد کرد.

روزنامه اطلاعات روز موفق به برقراری تماس و صحبت با مسئولان ریاست معادن طالبان در بدخشان در رابطه به عواید معادن لاجورد این ولایت نشده است.