جمهوری‌خواهان برنامه‌ی ویزا برای مترجمان افغانستانی را از لایحه هزینه‌های دفاعی سنا حذف کردند
(Noah D. Coger/U.S. Air Force)

جمهوری‌خواهان برنامه‌ی ویزا برای مترجمان افغانستانی را از لایحه هزینه‌های دفاعی سنا حذف کردند

سناتوران جمهوری‌خواه مفاد تمدید برنامه‌ی ویزای مهاجرت ویژه برای مترجمان افغانستانی که در طول جنگ ۲۰ ساله با نیروهای امریکایی کار می‌کردند، را از لایحه‌ی هزینه‌های دفاعی سنا حذف کردند. این ممکن است پایان برنامه‌ی اسکان مترجمان افغانستان باشد.

به گزارش نشریه‌ی «استارز اند استرایپس»، در بیانیه توضیحی مشترک همراه با این لایحه آمده است که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه پس از حذف مفاد تمدید برنامه ویزای مهاجرت ویژه پس از سال ۲۰۲۳ از متن لایحه‌ی مجوز دفاع ملی که روز سه‌شنبه منتشر شد، مورد انتقاد شدید دموکرات‌ها و گروه‌های مدافع قرار گرفتند.

سناتور جین شاهین، روز چهارشنبه در ایمیلی گفت: «بسیار ناامیدکننده است که مانع‌تراشی جمهوری‌خواهان مانع از تمدید مجوز برنامه SIV افغانستان در این لایحه شده است. برنامه‌ای که برای پایبندی ایالات متحده به وعده‌اش به متحدان افغانستانی ما ضروری است.»

سناتور چارلز گراسلی، یکی از مخالفان اصلی این برنامه، مدت‌هاست اعتراضاتی را نسبت به آنچه که «معیارهای سهل‌انگارانه برای صلاحیت برنامه SIV» می‌خواند، مطرح کرده است. این جمهوری‌خواه آیووا در سال ۲۰۱۸ به دنبال شرایطی بود که طبق آن فقط به افغانستانی‌هایی اجازه‌ی درخواست SIV داده شود که به‌عنوان مترجمان یا مترجمان شفاهی کار کرده‌اند.

سخن‌گوی گراسلی روز چهارشنبه از اظهار نظر خودداری کرد، اما در مصاحبه‌ای در ماه آگست گفته بود که سایر جمهوری‌خواهان در سنا و مجلس نمایندگان نیز نگرانی‌های مختلفی را ابراز کرده‌اند.

یکی از کارمندان کنگره آگاه به این موضوع که مجاز به صحبت در مورد آن نیست، به نشریه‌ی «استارز اند استرایپس» گفت که گراسلی و یکی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس، رهبری تلاش برای حذف ماده لایحه دفاعی را به عهده داشتند.

برنامه SIV زمانی از حمایت هر دو حزب برخوردار بود. در ماه می سال گذشته، سه ماه قبل از سقوط دولت تحت حمایت ایالات متحده در کابل، نامه‌ای به امضای ۲۰ سناتور که هفت جمهوری‌خواه شامل آن بود خواستار ادامه حمایت از «دولت (بایدن) برای حفظ یکپارچگی برنامه» شد.

کهنه سربازان مدافع این لایحه و مترجمان افغانستانی در نظرات زیر پُست «استارز اند استرایپس» این اقدام سنا را محکوم کردند.

آدام بیتس، مشاور سیاست پروژه بین‌المللی کمک به پناهندگان مستقر در نیویارک، گفت: «این بی‌وجدانی است که کنگره اجازه دهد برنامه SIV افغانستان با وجود ده‌ها هزار متحد ایالات متحده که هنوز در خطر هستند منقضی شود.»

جف فانوف، رییس سازمان غیرانتفاعی مستقر در ویرجینیا، روز چهارشنبه آن را «خیانت به تعهد ما به کسانی که در ۲۰ سال گذشته در کنار نیروهای امریکایی خدمت کردند» خواند.

نماینده ست مولتون در ایالت ماساچوست، کهنه‌سرباز تفنگ‌داران دریایی، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که «جریان‌های زیرزمینی بومی‌گرا» مخالفان ویزا را هدایت می‌کنند.

مولتون گفت: «من نمی‌توانم درک کنم چرا برخی از همکاران من که حتا هرگز معنای سپردن زندگی به دست این متحدان شجاع در میدان نبرد را نخواهند دانست، عمدا مجوز مجدد این برنامه را باطل می‌کنند».

او افزود که با وجود مخالفتش با بازنگری، به لایحه‌ی دفاعی جامع‌تری رأی خواهد داد.

نماینده جیسون کرو گفت که او و برخی از همکارانش تلاش خواهند کرد تا با ارائه‌ی لایحه‌ای مستقل یا شامل‌کردن آن در لایحه‌ی جامع‌تر بودجه دولت، برنامه را نجات دهند.

کرو، کهنه‌سرباز ارتش، چهارشنبه در تماسی گفت: «من سعی خواهم کرد این مشکل را برطرف کنم.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال گذشته، ایالات متحده از حدود ۷۴ هزار افغانستانی استقبال کرد. یکی از مقامات ارشد دولت در سال ۲۰۲۲ گفت که حدود نیمی از آن‌ها واجد شرایط SIV هستند یا درخواست داده‌اند.

در حال حاضر، هر کسی که تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ درخواست دهد، در نظر گرفته خواهد شد.

لایحه‌ی دیگر، قانون تعدیل افغانستان، که وضعیت قانونی دائمی را برای افغانستانی‌های خارج از برنامه SIV یا سیستم پناهندگی فراهم می‌کند، همچنان در کنگره در حال بحث است. این لایحه با مخالفت برخی از جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است که می‌گویند رویه‌های امنیتی در آن به اندازه‌ی کافی سخت‌گیرانه نیست.