اطلاعات روز

کلاهبرداری از خانواده‌های زخمیان آموزشگاه کاج به‌ بهانه انتقال به خارج

برخی از خانواده‌های زخمیان حمله به آموزشگاه کاج در غرب کابل می‌گویند که افراد کلاهبردار به بهانه‌ی انتقال زخمیان به خارج از کشور قصد اخاذی از آنان را داشتند.

دست‌کم سه خانواده می‌گویند که کلاهبراداران سراغ آنان را گرفته‌اند.

در نوارهای تصویری که به روزنامه اطلاعات روز فرستاده شده، مادر سیاه‌موی، یکی از زخمیان آموزشگاه کاج می‌گوید که یک زن به او گفته بود که دخترش در شفاخانه ایمرجنسی قابل تداوی نیست و باید به هند انتقال داده شود و وی هزینه‌ی انتقال‌اش را می‌پردازد.

این مادر می‎افزاید که زن کلاهبردار وعده کرد که برای سیاه‌موی خودش پاسپورت می‌گیرد؛ اما برای پدر سیاه‌موی باید آنان ۱۰ هزار افغانی هزینه پاسپورت را بپردازند.

مادر سیاه‌موی می‌گوید که آنان پنج‌هزار افغانی از شفاخانه ایمرجنسی کمک دریافت کرده بودند و پنج‌هزار افغانی دیگر هم قرض گرفت و ۱۰ هزار افغانی را به زن کلاهبردار تحویل کرده‌اند. به‌گفته‌ی او، این زن اکنون موبایل خود را جواب نمی‌دهد.

پدر یکی دیگر از زخمیان می‌گوید که افرادی به دوستان دخترش گفته بودند که آنان خانواده‌های زخمیان را در سازمان ملل ثبت نام و در قبال انتقال هر عضو خانواده ۴۰ دالر اخذ می‌کنند. به‌گفته‌ی او، این افراد کلاهبردار بودند.

یکی از دختران زخمی نیز می‌گوید که فرد کلاهبردار سراغ خانواده‌اش را گرفته؛ اما موفق نشده است.

او گفت: «وقتی [مردی] آمد و گفت که برنامه‌ای داریم برای زخمیان و برای آنان پاسپورت تهیه می‌کنیم و به انتقال‌شان کمک می‌کنیم، خوشحال شدم… بعد سئوال کردم که از کدام نهاد هستید، خود را معرفی نکرد.»

به‌گفته‌ی او، این مرد وقتی که خود را نتوانست معرفی کند، از خانه‌‌ی‌شان رفت.

این دختر می‌گوید که این چنین مردی سراغ یکی از هم‌صنفی‌هایش را نیز گرفته است.

برخی منابع دیگر نیز می‌گویند که شماری از خانواده‌های زخمیان حادثه کاج فریب کلاهبرداران را خورده‌اند. تعداد این خانواده‌ها تاکنون روشن نیست.

آموزشگاه کاج روز جمعه، هشتم میزان در حالی‌که دانش‌آموزان در آن‌جا در آزمون آزمایشی کانکور اشتراک کرده بودند، هدف حمله‌ی انتحاری قرار گرفت. در این حمله حدود ۶۰ دانش‌آموز عمدتا دختر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.