عکس: UN

گزارش گوترش درباره‌ی افغانستان؛ قتل‌های فراقضایی و بازداشت خودسرانه توسط طالبان

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در آخرین گزارش‌ خود در سال جاری میلادی درباره‌ی افغانستان، به «قتل‌های فراقضایی توسط طالبان» پرداخته و گفته که یوناما ۶۹ مورد از این‌قتل‌ها را عمدتاً در ولایت پنجشیر ثبت کرده است.

این گزارش گوترش قرار است که در تاریخ ۲۰ دسامبر در شورای امنیت سازمان ملل ارایه شود. در نشست شورای امنیت، رزا اوتونبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان برای افغانستان نیز سخنرانی خواهد کرد.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که در طول دوره این گزارش، از تاریخ ۱۷ آگوست الی ۱۳ نوامبر، دفتر معاونت سازمان ملل در کابل (یوناما) آمار تلفات غیرنظامیان در انفجارها و حملات را ۱۲۴ کشته و ۴۰۶ زخمی ثبت کرده است.

گفته شده که علت اصلی تلفات غیرنظامیان، بمب‌های دست‌ساز و مهمات منفجر نشده بوده است.

در گزارش گوترش آمده است که در ۳۰ سنبله، در یک حمله انتحاری بر مرکز آموزشی کاج در منطقه دشت برچی کابل، ۵۴ دختر و زن جوان کشته و ۱۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

طبق این گزارش، مهمات به‌جامانده در طول دوره گزارش ۱۹ کشته و ۳۵ زخمی برجای گذاشته که بیشتر قربانیان کودک بوده‌اند.

یوناما همچنین طی سه ماه حداقل ۹ قتل فراقضایی، دست‌کم شش مورد شکنجه و بدرفتاری و ۲۹ مورد بازداشت خودسرانه توسط طالبان علیه مقامات دولتی و اعضای نیروهای امنیتی پیشین افغانستان را مستند کرده است.

همچنین در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که نقض حقوق بشر علیه افراد متهم به وابستگی به داعش در مقایسه با دوره‌های قبل کاهش یافته است، اما یوناما ۶۹ قتل فراقضایی، ۱۴ مورد بازداشت خودسرانه و شش مورد شکنجه و بدرفتاری با افراد به اتهام وابستگی به «جبهه مقاومت» را ثبت کرده است.

طبق گزارش حداقل ۴۸ مورد از این قتل‌ها بین ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر در ولسوالی‌های دره و خنج پنجشیر ثبت شده است. براساس گزارش‌ها، برخی از اعضای «جبهه مقاومت» که اسیر شده بودند، به‌گونه‌ی صحرایی اعدام شدند.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است که بین ۱۷ آگست تا ۱۳ نوامبر، سازمان ملل متحد یک هزار و ۵۷۸ حادثه مرتبط با امنیت را ثبت کرد که نسبت به آمار مدت مشابه در سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در بخشی از این گزارش آمده است که فعالیت‌های مخالفان مسلح تشدید شده است. یوناما ۲۲ گروه مسلح را که مدعی فعالیت در ۱۱ ولایت هستند، ثبت کرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است حملاتی که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته یا به آن نسبت داده شده است از ۱۲۱ حمله در ۱۴ ولایت در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ به ۳۰ حمله در شش ولایت کاهش یافته است، هرچند تلفات همچنان قابل توجه است.

در بخش دیگر گزارش آنتونیو گوترش آمده است که هیچ پیشرفتی در مورد دسترسی دختران و فراگیرشدن ساختارهای حکومتی مشاهده نشده است.

او همچنین گفته است که طالبان به محدود کردن حقوق مردم افغانستان برای آزادی عقیده، بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز ادامه داده‌اند.