ریچارد بنت
عکس: UN Web Tv

ریچارد بنت: تعلیق تحصیل دختران نقض حق آموزش برابر و محو زنان از جامعه است

در ادامه‌ی واکنش‌ها به تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان توسط طالبان، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان گفته است که این تصمیم نشان‌دهنده‌ی نقض بیشتر حق آموزش برابر و محو زنان از جامعه‌ی افغانستان است.

بنت روز سه‌شنبه (۲۹ قوس) در توییتی از طالبان خواسته است که در مورد این تصمیم‌شان تجدید نظر کنند. او تأکید کرده است که «بگذارید دختران افغانستان بیاموزند».

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که براساس فیصله‌ی کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه، تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور الی امر ثانی «معطل» بماند.

این تصمیم تاکنون واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است. پیشتر سفارت آلمان در کابل، بریتانیا، دیدبان حقوق بشر و… به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند. امریکا نیز این تصمیم طالبان را محکوم کرده است.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را نیز از رفتن به مکتب محروم کرده‌اند. این گروه علی‌رغم وعده‌های مکرر، هنوز به دختران اجازه‌ی رفتن به مکتب نداده است.