اطلاعات روز

تعطیلی کورس‌ها؛ اعضای طالبان به دختران: ما هم ناراحت هستیم، ولی امر از بالاجای است

حکومت طالبان در کابل و برخی از ولایت‌ها، آموزشگاه‌های خصوصی را نیز به‌روی دختران بسته کرده و مانع ورود دختران به این آموزشگاه‌ها شده‌اند.

یکی از دختران در کابل در پیامی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که صبح امروز (چهارشنبه، ۳۰ قوس) در ناحیه چهارم پایتخت، طالبان در مقابل کورس عطارد ایستاد بودند و به دختران اجازه‌ی ورود ندادند.

این دختر می‌گوید که اعضای طالبان به آنان گفتند که امر از بالا جای است: «حتا گفتند ما نیز ناراحتیم. شما از ما ناراحت نباشید امر از بالا جای است و ما مجبوریم دستورشان را قبول کنیم.»

منابع محلی در تخار نیز می‌گویند که طالبان به دختران اجازه‌‌‌ی ورود به آموزشگاه‌ها را نداده‌اند.

یکی از دانش‌آموزان مرکز آموزشی جهش در شهر تالقان می‌گوید که وقتی ساعت ۷ صبح امروز او به کورس رفت، طالبان مانع ورود وی و هم‌صنفی‌هایش به کورس شدند.

مولوی حزب‌الله مبشر، رییس معارف طالبان در تخار به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تصمیم براساس فیصله کابینه‌ی طالبان گرفته شده است.

او می‌گوید که براساس دستور وزارت معارف طالبان، تمام مراکز آموزشی را به‌روی دختران بسته کرده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد که براساس فیصله‌ی کابینه و دستور مولوی ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه، تحصیل دختران در دانشگاه‌های کشور الی امر ثانی «معطل» بماند.

این تصمیم تا اکنون واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته است. توماس وست، نماینده‌ ویژه‌ی امریکا در امور افغانستان در واکنش خود گفته است که جهان باید متحدانه با این سیاست طالبان مخالفت کند.

پیشتر سفارت آلمان در کابل، بریتانیا، دیدبان حقوق بشر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان و… به این تصمیم واکنش نشان داده‌اند.

طالبان از زمان تسلط بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، دختران بالاتر از صنف ششم مکتب را نیز از رفتن به مکتب محروم کرده‌اند. این گروه علی‌رغم وعده‌های مکرر، هنوز به دختران اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده است.