احمد مسعود: طالبان برای بدنامی دین اسلام و نابودی افغانستان آمده‌اند

احمد مسعود، رهبر جریان نظامی مخالف طالبان موسوم به «جبهه مقاومت» در واکنش به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان گفته است که این گروه برای «بدنامی دین اسلامی و نابودی افغانستان آمده‌ است».

او در پیامی صوتی که امروز (پنج‌شنبه، ۱ جدی) منتشر شده، می‌گوید که تعلیق تحصیل دختران ماهیت طالبان را هویدا کرد. مسعود در عین حال می‌گوید که این کار طالبان قابل پیش‌بینی بود.

مسعود در پیام خود می‌گوید که علم و دانش «چون نور و روشنایی می‌ماند و ماهیت جاهل مبارزه با نور و روشنایی است».

او می‌افزاید طالبان می‌دانند که ملت آگاه و تحصل‌کرده به‌ هیچ عنوان شرایط کنونی را قبول ندارند و در مقابل این وضعیت قدعلم خواهند کرد.

مسعود در بخشی از پیام خود می‌گوید که سیاست دنیا، سیاست یک بام و دو هوا است. به‌گفته‌ی او، جهان در قبال افغانستان سیاست مشخص ندارد.

وی می‌افزاید: «ما می‌بینیم که به‌عنوان مثال، عین جهالت و نادانی، عین تروریسم و وحشی‌گری، با همین اسم و کردار و رفتار، فقط چند کیلومتر آن‌طرف‌تر، در مقابل‌اش تصمیم دنیا مبارزه است و برای دنیا غیرقابل قبول است؛ اما در این‌طرف شما می‌بینید که فقط به محکوم‌ کردن اکتفا می‌کند.»

رهبر «جبهه مقاومت» می‌گوید که مردم افغانستان باید نشان دهند که لایق یک نظام عادلانه و درست اند.

او مردم افغانستان را دعوت به «مبارزه» علیه توطئه‌ها و «جهل» و تاریکی می‌کند.

احمد مسعود در بخشی از پیام خود خطاب به عالمان دینی کشور و کشورهای اسلامی می‌گویند که اعمال طالبان نشان می‌دهند که این گروه برای آوردن نظام اسلامی نیامده، بلکه «برای بدنامی دین اسلام و نابودی افغانستان آمده‌ است».

او امیدواری می‌کند که عالمان دینی افغانستان و کشورهای اسلامی جلوی سوءاستفاده‌ی بیشتر طالبان از دین و نام دین را بگیرند.

مسعود به شهروندان افغانستان مقیم خارج می‌گویند که طالبان دروازه‌های ساختمان‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را بسته کرده؛ اما «هیچ ظالم، مستبد و جاهل نمی‌تواند جلوی آموختن علم را بگیرد».

او می‌گوید که مکتب به‌ خانه‌ها برده شود و با توجه به تکنولوژی زمینه‌ی دسترسی دختران به آموزش فراهم گردد.

این در حالی است که طالبان روز سه‌شنبه رسما اعلام کردند که تحصیل دختران در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی تا امر ثانی معطل بماند. این گروه پیشتر مکاتب را هم به‌روی دختران بسته کرده بود.

این تصمیم طالبان واکنش‌ها و مخالفت‌های جهانی را در پی داشته است. شماری از کشورهای اسلامی، از جمله عربستان سعودی، اندونزیا و پاکستان نیز در کنار سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی، این تصمیم طالبان را محکوم کرده‌اند.