شهر مزارشریف

تعلیق تحصیل دختران؛ هشدار طالبان به مردم: در اعتراضات اشتراک نکنید

ساکنان شهر مزارشريف، مرکز ولایت‌ بلخ می‌گویند که عالمان دین در نماز جمعه از آنان خواسته‌اند تا در اعتراضاتی که در واکنش به تعلیق تحصیل دختران راه‌اندازی می‌شود، اشتراک نکنند.

دست‌کم ده نفر از مناطق مختلف شهر مزارشریف امروز (جمعه، ۲ جدی)  به روزنامه اطلاعات روز تأیید کردند که عالمان دین خطاب به نمازگزاران گفته‌اند که رهبری طالبان از آنان خواسته است تا به شهروندان در مورد اشتراک در اعتراضات هشدار بدهند.

نورالدین یکی از باشندگان شهر مزارشريف گفت: «ملای مسجد ما در نماز جمعه می‌گفت که طالبان از آنان خواسته تا به مردم بگویند که در اعتراض‌ها شرکت نکنند. در صورتی که اشتراک کنند مسئولیت به دوش خودشان است.»

عالمان دین درحالی برای جلوگیری از اشتراک مردم در اعتراضات به تعلیق تحصیل دختران به نمازگزاران پیام می‌رسانند که پیش از این طالبان به‌منظور کنترل وضعیت نیروهای‌شان را در مناطق مختلف شهر مزارشریف مستقر کرده‌اند.

این درحالی است که طالبان اخیرا تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را به حالت تعلیق درآورده‌اند. سرپرست وزارت تحصیلات عالی این گروه مدعی شده است که در بیش از یک سال گذشته دانشجویان دختر حجاب اسلامی را در دانشگاه‌ها رعایت نکرده‌اند.

همزمان با این، وزارت معارف طالبان مکاتب و آموزشگاه‌های خصوصی را نیز تا امر ثانی به‌روی دختران مسدود کرده است. این تصامیم طالبان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. چندین کشور، سازمان و نهاد بین‌المللی این تصمیم طالبان را محکوم کرده‌اند.

روز گذشته در کابل شماری از زنان در اعتراض به این تصامیم طالبان به خیابان آمدند و خواستار بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران شدند، اما طالبان اعتراض این زنان را سرکوب و دست‌کم پنج زن و سه خبرنگار را بازداشت کردند.