اطلاعات روز

تصویب بودجه ۱.۷ تریلیون دالری در سنای امریکا بدون «لایحه‌ی اقامت دائم پناه‌جویان افغانستانی»

سنای ایالات متحده امریکا لایحه‌ای ۱.۷ تریلیون دالری را تصویب کرده است که صدها میلیارد دالر هزینه‌های نظامی را دربر می‌گیرد، اما لایحه‌ای بسیار حیاتی برای پناه‌جویان افغانستانی بلاتکلیف در آن لحاظ نشده است.

به گزارش الجزیره، سنا این لایحه‌ی مفصل چهارهزار و ۱۵۵ صفحه‌ای را با حمایت دو حزب در روز پنج‌شنبه با ۶۸ رأی موافق در برابر ۲۹ رأی مخالف به تصویب رساند. این لایحه که بودجه‌ی دولت امریکا را تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ تأمین می‌کند، پیش از آغاز تعطیلات سال نو، باید به تصویب مجلس نمایندگان برسد.

در این لایحه حدود ۸۵۸ میلیارد دالر برای هزینه‌های نظامی، ۷۷۲.۵ میلیارد دالر برای برنامه‌های مختلف داخلی و ۴۵ میلیارد دالر برای دور دیگری از کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین در نظر گرفته شده است.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، روز پنج‌شنبه گفت: «این یکی از مهم‌ترین بسته‌های تخصیصی است که ما در مدت زمان بسیار طولانی درباره‌ی آن تصمیم گرفتیم. این لایحه به افراد زیادی کمک‌های اساسی ارائه می‌کند.»

با این حال، گروه‌های مدافع حقوق مهاجران و افغان-امریکایی‌ها تأکید دارند که این لایحه شامل مقررات راه‌گشا برای ده‌ها هزار پناه‌جوی افغانستانی نمی‌شود که پس از فروپاشی دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده در آگست ۲۰۲۱ وارد ایالات متحده شده‌اند.

بسیاری از آن‌ها از طریق برنامه‌ی «اقامت مشروط بشردوستانه» به ایالات متحده آورده شدند که امکان ورود سریع آن‌ها به امریکا و مصونیت دوساله از اخراج را برای‌شان فراهم کرد. اما این دریچه‌ی امید دوساله‌ تابستان آینده بسته می‌شود.

در لایحه‌ی اقامت دائم پناه‌جویان افغانستانی که هر دو حزب از آن حمایت می‌کردند، راه حلی پیشنهاد شده بود که براساس آن پناهندگان افغانستانی می‌توانستند با گذشتن از مراحل اضافه‌تر بررسی و رعایت الزامات خاص، وضعیت ثابت‌تری پیدا کنند.

اما با وجود حمایت تمام طیف‌های سیاسی از این لایحه، تعدادی از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه دلایل امنیت ملی را پیش کشیده و تردیدهایی در مورد کامل بودن روند بررسی مطرح کردند. لایحه‌ی اقامت دائم پناه‌جویان افغانستانی در نهایت از لایحه‌ی هزینه‌های مجلس سنا حذف شد.

آرش عزیززاده، یکی از مسئولان «افغانستانی‌ها برای فردای بهتر»، گروه پیش‌روی مستقر در امریکا، به الجزیره گفت: «به من دلیل دیگری برای [رد لایحه‌ای] تا این حد دو حزبی پیدا کنید. این تصمیم به نظر خیانت دیگر ایالات متحده به افغانستانی‌ها، توسط گروه کوچکی از سناتورهایی است که دیدگاه‌های عمیق ضد مهاجرتی نسبت به جامعه ما دارند و اکنون ۸۰ هزار افغانستانی را در هفته‌ای که برای ما به معنای واقعی سیاه است، در بلاتکلیفی قانونی قرار می‌دهند. جامعه‌ی ما رها شده تا اوضاع نابسامان را خودش تغییر دهد.»

عزیززاده گفت که شکست لایحه‌ی اقامت دائم پناه‌جویان افغانستانی، پس از تصمیم دولت طالبان برای ممنوعیت حضور زنان در دانشگاه، ناامیدی تازه‌ای برای افغانستانی‌ها رقم زد.

گروه‌های حامی افغانستانی‌ها در ایالات متحده می‌گویند تهدید امنیتی به شمارآوردن مهاجران و پناهندگان افغانستانی و کشورهای مسلمان «ریشه در نژادپرستی دارد، نه واقعیت».

یکی از این گروه‌ها به نام «پروژه‌ی انار» (ANAR PROJECT) در بیانیه‌ای «گروه کوچکی از سناتورهای ضد مهاجر و ضد مسلمان» را به‌دلیل ممانعت از الحاق لایحه‌ی اقامت دائم پناهجویان افغانستانی به لایحه‌ی مخارج همه‌جانبه که تنها رأی چند جمهوری‌خواه را نیاز داشت، سرزنش کرد.

چاک گراسلی، سناتور جمهوری‌خواه از آیووا، یکی از صداهای اصلی مخالف این لایحه بود. او جو بایدن، رییس‌جمهور دموکرات را به‌دلیل ناتوانی در بررسی درست پناهندگان مقصر دانست.

گراسلی در بیانیه‌ای گفت: «کنگره حتا نباید پیشنهاداتی مانند لایحه‌ی اقامت دائم پناه‌جویان افغانستان که مربوط به تغییر گسترده در وضعیت مهاجرت می‌شود را در دست بررسی بگیرد؛ مگر زمانی که دولت بایدن، حداقل بی‌نقصی فرآیند اسکان مجدد افراد تخلیه‌شده را تضمین کند و در برابر درخواست‌های نظارتی کنگره در مورد روند بررسی‌ها کاملا پاسخ‌گو باشد.»

او افزود: «هر چیز کمتری غیرمسئولانه خواهد بود.»

با این حال، مدافعان حقوق مهاجران بر این باورند که دولت بایدن، درخواست اقامت مشروط بشردوستانه‌ای که افغانستانی‌ها پس از سقوط دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده ارائه داده‌اند را در حد غیرقابل پذیرشی رد کرده است. آن‌ها ایالات متحده را به استفاده از معیارهای دوگانه نژادپرستانه متهم می‌کنند، زیرا درخواست‌های مشابه آوارگان اوکراینی‌ از جنگ روسیه، تا حد زیادی پذیرفته شده است.

پناهندگان افغانستانی به الجزیره گفته‌اند که نامشخص بودن وضعیت مهاجرت‌، در شرایطی که تلاش دارند خود را با زندگی در ایالات متحده وفق دهند، باعث نگرانی‌شان شده است. اعضای خانواده‌ی بسیاری از آن‌ها در افغانستان مانده و امیدوارند که بتوانند آن‌ها را به ایالات متحده بیاورند.

کمک ۴۵ میلیارد دالری به اوکراین پس از آن تصویب شد که ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه در اولین سفر خود به خارج از کشورش از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه در فبروری وارد واشنگتن شد.

زلنسکی گفت که کمک‌های ایالات متحده «صدقه» نیست، بلکه «سرمایه‌گذاری در امنیت جهانی و دموکراسی است که ما به مسئولانه‌ترین شکل از آن استفاده می‌کنیم».

لایحه‌ی بوجه روز پنج‌شنبه همچنین شامل افزایش ۱۰ درصدی بودجه نظامی قابل توجه این کشور است که مجموع آن را به ۸۵۸ میلیارد دالر می‌رساند و چندین برابر بیشتر از بودجه نظامی سالانه‌ی کشورهای رقیب مانند چین و روسیه است.

این بودجه همچنین شامل ۴۰ میلیارد دالر برای هزینه‌های اضطراری در جوامعی است که تحت تأثیر بلایای طبیعی مانند خشک‌سالی، سیل و آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند.