آموزشگاه‌های شهر مزار شریف به‌روی دختران مسدود شدند

مراکز آموزشی شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ که پس از تسلط طالبان به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز مانده بودند، مسدود شدند.

شماری از دختران دانش‌آموز ساکنان شهر مزار شریف به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که طالبان صبح امروز (شنبه، ۳ جدی) برای آنان اجازه‌ی شرکت در صنف‌‌های‌شان را نداده‌اند.

آموزشگاه زبان انگلیسی «مسلم» و برخی دیگر از آموزشگاه‌های خصوصی که در بخش آموزش کمپیوتر و زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند، مراکزی هستند که امروز به‌روی دختران بسته شده‌اند.

منابع می‌گویند که طالبان در برابر ورودی‌های آموزشگاه‌ها نیروهای‌شان را مستقر کرده و به دختران اجازه‌ی رفتن به صنف‌ها را نمی‌دهند.

مروه (مستعار)، یکی از دانش‌آموزان آموزشگاه زبان انگلیسی «مسلم» در شهر مزار شریف با انتقاد از این اقدام می‌گوید: «صبح امروز زمانی که با قوت به‌سوی آموزشگاه رفته بودم ولی با ناامیدی دوباره برگشتم. اجازه ندادند که بروم در صنف درس بخوانم.»

خدیجه، یکی دیگر از دخترانی که امروز برایش اجازه‌ی ورود به آموزشگاه را ندا‌ده‌اند، می‌گوید: «ده ماه شب و روز زحمت کشیدم که انگلیسی یاد بگیرم اما اکنون که در صنف تافل رسیدم، چطور می‌توانم درسم را رها کنم؟ این واقعا جفا است به حق ما.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان در کشور، محدودیت‌های گسترده بر آموزش، کار و تحصیل دختران به‌میان آمده است.

بلخ اما یکی از معدود ولایت‌های بود که پس از تسلط طالبان دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب می‌رفتند. در بخش‌هایی از چند ولایت دیگر نیز دختران به مکتب می‌رفتند.

وزارت معارف طالبان به‌تازگی دستور داده است که تمامی مکاتب و آموزشگاه‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شوند.