«ائتلاف زنان افغان برای تغییر»: طرف‌های دخیل روی ایجاد حکومت موقت به نتیجه برسند

گروهی از زنان زیر نام «ائتلاف زنان افغان برای تغییر» در واکنش به تعلیق تحصیل دختران توسط طالبان، گفته‌اند که بدون تغییر وضعیت سیاسی، وضعیت حقوق بشری نیز در کشور تغییر نخواهد کرد.

این ائتلاف از تمام طرف‌های دخیل در قضایای افغانستان خواسته است که تا برای تغییر وضعیت موجود، روی ایجاد «حکومت موقت» که از همه اقشار کشور نمایندگی کند، تا زمان برگزاری انتخابات به نتیجه برسند.

در بیانیه‌ی «ائتلاف زنان افغان برای تغییر» که امروز (شنبه، ۳ جدی) منتشر شده، آمده است که زنان و دختران افغانستان به‌‍طور عمدی و سیستماتیک از صحنه محو می‌شوند.

به نقل از بیانیه، حقوق بشر و حقوق زنان به‌طور غیرقابل انکاری با امنیت در ارتباط هستند و جهان نمی‌تواند و نباید مشکلات زنان افغانستان را تحت حاکمیت طالبان نادیده بگیرد.

با این حال، این زنان از جامعه جهانی خواسته‌اند که در تعامل با طالبان از بحث‌های امنیت فراتر رفته و واقعیت بسیار دردناک زنان و دختران افغانستان را درک کنند.

در این بیانیه آمده است: «جامعه جهانی براساس تعهدات بین‌المللی مکلف است تا در چارچوب حقوق بین‌الملل، برای بازگرداندن و احیای اعتماد با چنین عقب‌گردی در مورد حقوق زنان قاطعانه اقدام کند.»

زنان از دادگاه کیفری بین‌المللی نیز به‌عنوان «دادگاه آخرین راه حل» یاد کرده و خواسته‌اند که این دادگاه باید از قدرت خود استفاده کند تا طالبان را به‌خاطر «جنایات فجیع‌شان» علیه زنان به محاکمه بکشاند.

در این بیانیه از کشورهای عضو سازمان ملل، به‌ویژه کشورهایی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان دخیل بوده‌اند، خواسته شده است تا تعهدشان را برای تشکیل یک نشست بین‌المللی برای رسیدگی به سرنوشت زنان افغانستان و سیاست‌ها و اقدامات «تمامیت‌خواهانه و افراطی رژیم طالبان» اعلام کنند.

«ائتلاف زنان افغان برای تغییر» از مردان افغانستان نیز خواسته‌اند که با اقدام اخیر طالبان برای ممنوعیت تحصیل دختران مخالفت کرده، اجازه ندهند که افغانستان به «عصر حجر» برگردد: «اجازه ندهیم یک مجموعه‌ای که از هیچ باوری نمایندگی نمی‌کنند، رفتار زن‌ستیزانه خود را به نام ارزش‌های دینی و فرهنگی یک ملت به جهان معرفی کند.»

طبق بیانیه‌ی این ائتلاف، سازمان همکاری اسلامی و کشورهای عضو این سازمان باید از قدرت و نفوذشان برای جلوگیری از تفسیر و ارائه‌ی نادرست اصول اسلامی و انکار حقوق اساسی و انسانی دانش‌آموزان دختر توسط طالبان، استفاده کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است که جامعه جهانی تحریم‌های هدفمند را بر رهبران طالبان و حامیان مالی‌شان اعمال و برای همه رهبران این گروه ممنوعیت سفر وضع کنند.

در پایان این بیانیه آمده است که جهان تاکنون از نفوذ و فشار لازم سیاسی علیه طالبان استفاده نکرده است و بهتر است فشارهای سیاسی بر طالبان قبل از «رسیدن ترور و تهدیدات امنیتی به سواحل» کشورهای امن، اعمال شود.

این درحالی است که اخیرا طالبان با وضع محدودیت‌های گسترده در برابر زنان، آنها را کاملا به حاشیه برده و خانه‌نشین کرده‌اند. این گروه مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران مسدود کرده و زنان را از کار در ادارات دولتی و غیردولتی منع کرده‌اند.