دختران قندهاری: اگر ما داکتر نشویم، افغان‌ها مجبورند زنان خود را برای تداوی به پنجاب ببرند

شماری از دانشجویان دختر دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در قندهار از طالبان می‌خواهند که دروازه‌های دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کنند.

آنان می‌گویند که جامعه افغانستان نیاز به داکتران و پرستاران زن دارد و در صورتی که طالبان به دختران اجازه تحصیل ندهند، مردم افغانستان مجبورند زنان خود را برای تداوی به پنجاب پاکستان ببرند.

فریده، دانشجوی سمستر آخر رشته طب یکی از دانشگاه‌های خصوصی در شهر قندهار است.

او در پیامی به خبرنگار روزنامه اطلاعات روز گفت که اقدامات طالبان افغانستان را به عقب می‌برد: «این اقدامات طالبان فایده‌ای ندارد، دنیا روز به روز پیشرفت می‌کند اما ما به عقب می‌رویم، طالبان هم می‌خواهند که زنان درس نخوانند و کارهای خانه انجام دهند.»

فریده می‌گوید که آرزو داشت داکتر شود، اما در چند روز اخیر آرزویش بر برباد رفته است.

او گفت: «این جامعه به داکتر، قابله، پرستار، معلم و دادستان نیاز دارد، آرزوی من این بود که داکتر شوم، اما در چند روز اخیر آرزوی من بر باد رفته است.»

همچنین یک دانشجوی دیگر در قندهار تأکید دارد که طالبان باید هرچه زودتر درهای دانشگاه‌ها را به‌روی تمام دختران باز کنند تا دانشجویان دختر از تحصیل عقب نمانند.

وی افزود که با تلاش فراوان به سال آخر دانشگاه رسیده؛ اما اکنون نمی‌تواند ادامه تحصیل کند.

او گفت: «اگر من داکتر نشوم، یک زن دیگر نمی‌تواند داکتر شود، پس افغان‌ها مجبورند زنان خود را برای معالجه به پنجاب ببرند.»

این دختر دانشجو می‌گوید که تمام تمرکز طالبان بر محدودکردن زنان است و هیچ توجهی به وضعیت اقتصادی ندارند.

طالبان به‌تازگی تحصیل دختران را تعلیق و کار زنان در نهادهای غیردولتی را منع کرده‌اند. این گروه پیشتر دختران را از مکتب محروم و زنان کارمند در ادارات دولتی را خانه‌نشین کرده بودند.