امنیت ملی: حملات انتحاری در شهرهای بزرگ 68 درصد افزایش یافته است

اطلاعات روز: ریاست امنیت ملی کشور اعلام کرد که در دو ماه گذشته 150 عملیات ویژه‌ علیه طالبان در سراسر کشور راه‌اندازی شدند که این عملیات در فروکش کردن جنگ کمک کرده است. ‌این ریاست آمار مشخصی از تلفات طالبان در این رویداد را ارائه نکرده، ولی گفته است که در این عملیات تعداد‌ زیادی از فرماندهان طالب کشته و بازداشت شده‌اند.

در خبرنامه‌ی ارسالی دفتر رسانه‌های ریاست امنیت ملی به روزنامه‌ی اطلاعات روز آمده است، اکنون دامنه‌ی جنگ با طالبان از 22 ولایت به 6 ولایت کاهش یافته است. طالبان در جنگ رویارو‌ با نیروهای امنیتی شکست خوردند و اکنون شیوه‌ی عملیاتی‌شان را تغییر و بیش‌تر روی انجام حملات انتحاری در شهرهای بزرگ تمرکز کرده‌اند.

در خبرنامه آمده است، در ظرف 45 روز گذشته حملات راکتی، ماین‌گذاری و حملات مسلحانه در کشور 45% کاهش یافته؛‌ اما حملات انتحاری در شهرهای بزرگ 68% ازدیاد داشته است. ریاست امنیت ملی افزایش حملات انتحاری، به‌ویژه در کابل را جنگ تبلیغاتی طالبان خوانده است.

در خبرنامه‌ی این ریاست آمده است، بعد از این‌که طالبان تروریست تعداد زیادی از جنگ‌جویان‌شان را در میدان نبرد‌ از دست دادند، انگیزه و روحیه‌ی جنگی تروریست‌ها به پایین‌ترین سطح رسیده و در حال حاضر آنان با راه‌اندازی حملات انتحاری، قصد دارند وانمود کنند که در کشور فعالیت گسترده دارند.

در یک هفته‌ی گذشته طالبان تروریست در نقاط مختلف کابل چندین حمله‌ی انتحاری و انفجاری را انجام دادند که بر اثر آن نزدیک به ده تن، به‌شمول افراد ملکی و پولیس کشته شدند. ریاست امنیت ملی می‌گوید، حملات دنباله‌دار طالبان در کابل بر ضد نیروهای امنیتی، شخصیت‌های سیاسی و شهروندان بی‌رحمی، بی‌دینی و رذالت طالبان را نشان می‌دهد.

استراتژی امنیتی

ریاست امنیت ملی اعلام کرد، قرار است به‌زودی استراتژی ملی امنیتی تحت رهبری شورای امنیت ملی تدوین شود. این استراتژی اولویت‌بندی تهدیدها به منافع ملی و مردم، شیوه‌ی استفاده از نیروهای امنیتی و حد صلاحیت‌های آنان را تعیین خواهد کرد. در خبرنامه‌ی امنیت ملی آمده است، مطابق این استراتژی به نیازمندی‌های نیروهای امنیتی رسیدگی می‌شود که این کار مؤثریت، کیفیت و قدرت این نیروها برای بهبود وضع امنیتی بیش‌تر خواهد کرد.

ریاست امنیت ملی کشور اطمینان داده که نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت مردم از تمام امکانات و توان استفاده خواهند کرد. در خبرنامه‌ی این ریاست آمده است، وسعت جنگ با گذشت هر روز در کشور کمتر می‌شود و مردم در آینده شاهد آمدن امنیت و ثبات بیش‌تر به کشور خواهد بود.

بازداشت یک زن و شوهر به اتهام اختطاف

ریاست امنیت ملی کشور اعلام کرد، در عملیاتی در ولایت هرات یک زن و شوهر به اتهام اختطاف بازداشت شده‌اند. این افراد به‌نام‌های عجب گل و درخانی می‌باشند. در خبرنامه‌ی ریاست امنیت ملی آمده است، این زن و شوهر چندی پیش یکی از باشندگان ولایت هرات را به‌نام آغاگل اختطاف و بعد از به قتل رساندنش، جسد او را در منزل‌شان دفن کرده‌اند.

در بخش دیگر این خبرنامه آمده است، مأموران امنیت ملی در دو عملیات دیگر دو فرمانده طالبان را از دو لسوالی ولایت تخار بازداشت کرده‌اند. بر اساس این خبرنامه، این افراد از مدت‌ها بدین‌سو مصروف فعالیت‌های تروریستی، تخریبی، سرقت‌های مسلحانه، ماین‌گذاری کنار جاده و ترور کارمندان دولتی و بزرگان قومی بودند.