عکس: pinterest.com

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل: منع تحصیل و کار زنان، زن‌ستیزی بی‌امان طالبان است

سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل در واکنش به منع تحصیل و کار زنان گفته است که طالبان بار دیگر راه‌های جدیدی برای آسیب‎رساندن به زنان و دختران افغانستان یافته‌اند.

او شب گذشته (سه‌شنبه، ۶ جدی) با نشر بیانیه‌ای، محدودیت‌های اخیر طالبان علیه زنان را زن‌ستیزی بی‌امان خوانده و آن را قویاً محکوم کرده است.

به‌گفته‌ی باهوس، منع تحصیل و کار زنان، نقض آشکار حقوق زنان و اصول بشردوستانه است.

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل افزوده است که طالبان با ممانعت از مشارکت زنان در تلاش‌های سازمان‌های کمک‌رسان، کمک‌هایی را که به نیمی از جمعیت افغانستان وابسته بودند، به حالت تعلیق درآوردند.

به‌گفته‌ی او، بیش از ۱۱ میلیون زن و دختر از جمله زنان سرپرست خانواده‌ دیگر از کمک‌های حیاتی برخوردار نیستند.

سیما باهوس علاوه کرده است که بسیاری از سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی بدون کارکنان زن خود قادر به فعالیت نیستند.

با این حال به‌گفته‌ی او، پیامدهای تصمیم اخیر طالبان، آسیب‌پذیری زنان و دخترانی را که در حال حاضر در معرض خطر هستند افزایش می‌دهد.

سیما باهوس گفته است: «در مواجهه با یک بحران انسانی، هیچ فاجعه‌ای بزرگ‌تر از حذف سهم نیمی از جمعیت در عبور از چالش‌های دلهره‌آور افغانستان وجود ندارد.»

او گفته است که بخش سازمان ملل متحد در همبستگی کامل با زنان و دختران افغانستان می‌ایستد.

منع کار زنان در مؤسسات داخلی و بین‌المللی در افغانستان واکنش‌های جهانی را در پی داشته است. این مؤسسات در حال حاضر سرگرم کمک‌رسانی به نیازمندان اند‌.

تا اکنون چهار سازمان بین‌المللی کمک‌رسان در اعتراض به منع کار زنان در مؤسسات غیردولتی توسط طالبان، فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآورده‌اند.