چند برابرشدن هزینه مسلخ هرات؛ قصابان اعتصاب کردند

قصابان شهر هرات می‌گویند که طالبان نرخ کشتار حیوانات در مسلخ این ولایت را چند برابر کرده‌اند. آنان این اقدام را اضافه‌ستانی می‎‌خوانند و در اعتراض به آن اعتصاب کردند.

عبدالقدیر رحیم‌زاده، رییس صنف قصابان هرات امروز (چهارشنبه، ۷ جدی) در یک نشست خبری گفت که پیش از این قصابان در بدل ذبح هر گوسفند در مسلخ این ولایت ۱۵ افغانی و از گاو ۲۵ افغانی به عنوان «پول ذبح» می‌پرداختند؛ اما اکنون طالبان در بدل هر گوسفند ۶۵۰ افغانی و از گاو دو هزار و ۶۰۰ افغانی می‌گیرند.

او گفت که قصابان در اعتراض به افزایش هزینه مسلخ، دکان‌های شان را بسته کرده‌اند و تا زمانی که به درخواست‌شان رسیدگی نشود کار نخواهند کرد.

رحیم‌زاده می‌افزاید که طالبان با صدور حکمی، تمام قصابان هرات را مکلف به ذبح حیوانات در این کشتارگاه کرده‌اند. به گفته او، با توجه به نرخ مسلخ، قصابان نمی‌تواند هزینه تعیین شده را بپردازند.

قصابان در هرات می‌گویند با آن‌که به مراجع مختلف به ‌شمول والی طالبان در هرات مراجعه کرده‌اند؛ اما هیچ نهادی به خواست آنان رسید‌گی نکرده‌اند.

به گفته قصابان هرات، چندین برابر «پول ذبح»، سبب افزایش قیمت گوشت می‌شود که با توجه به وضعیت دشوار اقتصادی، قدرت خرید شهروندان کاهش می‌یابد.

، محمداسماعیل از قصابان هرات از طالبان می‌خواهد که از وضع مالیات سنگین با توجه به اوضاع شکننده اقتصادی خود داری کنند.

او، می‌گوید در صورت عملی شدن این دستور طالبان؛ ساکنان هرات مجبور خواهند شد تا یک کیلو گوشت گوسفند را به بیش از ۵۰۰ افغانی خریداری کنند.

این اعتراض درحالی از سوی قصابان صورت می‌گیرد که همین اکنون نیز ساکنان هرات از افزایش قیمت گوشت شاکی اند و می‌گویند با توجه افزایش آن مردم توان خرید را ندارند

طبق نرخ‌نامه‌ی صنف قصابان هرات، همین اکنون یک کیلو گوشت گوسفند به ۴۲۰ افغانی و یک کیلو گوشت گوساله به ۳۲۰ افغانی در بازار به فروش می‌رسید.