«مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی به دادستانی کل معرفی شدند»

اطلاعات روز: به‌دنبال اعتراض نامزدان انتخابات شوراهای ولایتی در مورد اعلام نتایج نهایی این انتخابات، اداره‌ی امور با صدور مکتوبی، مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی را به دادستانی کل معرفی کرده است. این ادار‌ه از دادستانی کل خواسته است که اعتراض نامزدان شوراهای ولایتی علیه کیمسیون‌های انتخاباتی را دقیق بررسی کند.

انتخابات شوراهای ولایتی‌ در ١٦ حمل، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری کشور برگزار شد و نتایج نهایی آن به تاریخ ٣ میزان سال روان ‌اعلام شد. اعلام این نتایج واکنش تند‌ شماری از نامزدان بازنده را به‌‌دنبال داشت. آنان پس از آن با راه‌اندازی ‌اعتراض‌ها تأکید کردند، نامزدان برنده بر اساس پول و معامله‌های سیاسی پیروز اعلام شده‌اند.

اما چنین اظهارات همواره از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی رد شده‌اند. با این حال، رفیع‌الله گل افغان، از نامزدان بازنده‌ی انتخابات شوراهای ولایتی و معاون دوم مجلس سنا هفته‌ی گذشته به نمایندگی از نامزدان معترض 34 ولایت گفت، اداره‌ی امور بر اساس عریضه‌ی آن‌ها طی مکتوبى مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی را به داستانی کل معرفی کرده است.

او این مکتوب را در اختیار رسانه‌ها قرار داد و در آن آمده است، نامزدان شوراهای ولایتی 34 ولایت، یک اعتراض‌نامه و فیصله‌نامه را به ریاست جمهوری داده و ادعا کرده‌اند که راه پیدا‌کردن نامزدان شوراهای ولایتی، نتیجه‌ی عمل نادرست کمیسیون‌های انتخاباتی بوده است.

بر اساس این مکتوب، اگر در کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی، صبغه‌ی جرمی وجود داشته باشد و عارضان در مورد تخلف‌های این کمیسیون‌ها اسناد موثق ارائه کنند، در این مورد بدون کدام تأخیر قانونی اجرائات صورت بگیرد. گل افغان هشدار داد، تا وقتی به خواست‌های نامزان معترض رسیدگی نشود، به اعتراض‌شان ادامه می‌دهند.