مسیر کار کانال قوش‌تپه به‌خاطر «جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی» تغییر داد می‌شود

پس از نگرانی‌ها از احتمال تخریب برخی از بناهای تاریخی در مسیر کانال قوش‌تپه، اکنون مسئولان شرکت انکشاف ملی تحت کنترل طالبان می‌گوید ککه این بناها تخریب نمی‌شود.

مسئولان شرکت انکشاف ملی که مسئولیت کار این کانال را به عهده دارند، می‌گویند که برای جلوگیری از تخریب‌‍شدن برخی از بنا‌های کهن تاریخی در ولسوالی دولت‌آباد بلخ، مسیر کار این کانال تغییر داد می‌شود.

«قلعه بربر» و «عسکرخانه» از جمله بناهای تاریخی است که در ولسوالی دولت‌آباد بلخ موقیت دارد و در مسیر کار کانال قوش‌تپه قرار گرفته است.

فرید عظیم، مسئول پروژه کانال قوش‌تپه در ولایت بلخ، می‌گوید: «ساحات تاریخی به‌عنوان ارزش‌های کهن و بیانگر هویت کشور ما است. ما تلاش می‌کنیم هیچ آسیبی به این بناها نرسد.»

به گفته‌ی مسئولان شرکت انکشاف ملی، هزینه‌ی تغییر مسیر کار کانال قوش‌تپه سه میلیون افغانی پیش‌بینی شده است.

کانال قوش‌تپه یکی از طرح‌های بزرگ عمرانی است که از ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز و با گذشتن از دشت‌های شهرک حیرتان و دشت‌های ولسوالی آقچه‌ی جوزجان، به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب خواهد رسید.

براساس اطلاعات، هم‌اکنون کار کانال قوش‌تپه با حضور دست‌کم شش‌هزار نفر در ۱۲۰ منطقه‌ جریان دارد و قرار است کار این طرح در سه مرحله ختم شود.

رهبری گروه طالبان می‌گویند که با بهره‌برداری این طرح بزرگ، افغانستان در بخش تولید گندم و غله‌جات به خودکفایی خواهد رسید.