عکس: از تویتر خبرگزاری باختر

طالبان: حکم دادگاه در مورد رسانه‌های «مخرب نظام» به‌‍زودی ابلاغ می‌شود

عبدالحق حماد، رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان گفته است که حکم دادگاه در مورد رسانه‌هایی که از بیرون فعالیت دارند و برای «تخریب نظام» کار می‌کنند، به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

حماد این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان نشرات دارد، مطرح کرده است. باختر این گفت‌وگو را امروز (دوشنبه، ۱۲ جدی) منتشر کرده است.

حماد در این گفت‌وگو، رسانه‌هایی را که از بیرون فعالیت می‌کنند، به تبلیغ علیه نظام، مردم و کشور متهم کرده است. او همچنین گفته است که این رسانه‌ها نظام را تخریب و بین اقوام کشور تفرقه می‌اندازند. حماد هرچند از رسانه‌ای مشخص نام نبرده، اما گفته است که شمار این رسانه‌ها به «چندین رسانه» می‌رسد.

رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است: «درباره‌ی این رسانه‌ها تصمیم گرفته شده، موضوع تا محکمه رسیده و امید است که در چند روز آینده محکمه در موردشان فیصله کند و آن فیصله ابلاغ خواهد شد.»

این درحالی است که پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان در اسد سال گذشته‌ی خورشیدی، شماری از رسانه‌ها درخواست طالبان برای نشرات طبق میل این گروه را نپذیرفته و فعالیت‌شان را از خارج از کشور ادامه داده‌اند.

از سوی هم، از زمان تسلط طالبان بر کشور، براساس یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان، بیش از نیمی از مجموع ۶۰۰ رسانه‌ی صوتی، چاپی، تصویری و آنلاین به‌دلیل وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان مسدود شده‌اند.

با این حال، عبدالحق حماد، رییس نظارت بر نشرات رسانه‌ها در وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که هیچ رسانه‌ای از سوی این گروه بسته نشده است. او دلیل سقوط برخی از رسانه‌ها را به مشکلات اقتصادی ربط داده است.

به‌گفته‌ی او، سه دلیل عمده، از جمله توقف حمایت مالی از سوی دونرها، فرار مسئولین رسانه‌ها و توقف درآمد از راه تبلیغات باعث سقوط شماری از رسانه‌ها شده است.

حماد در عین زمان گفته است که براساس آخرین سروی آن‌ها، در حال حاضر ۱۶۵ رسانه‌ی صوتی و ۵۵ تلویزیون در سراسر کشور فعالیت دارند.