عکس: شبکه‌های اجتماعی

خالد قادری پس از نزدیک به ۱۰ ماه از زندان طالبان در هرات آزاد شد

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان تأیید کرده است که خالد قادری، یکی از فعالان رسانه‌ای و خبرنگار رادیو نوروز در شهر هرات، از بند طالبان رها شده است.

این انجمن امروز (سه‌شنبه، ۱۳ جدی) در یک یادداشت کوتاه در صفحه‌ی فیسبوک خود از آزادی قادری استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده است که دیگر هیچ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای محکوم به زندان نشود.

در همین حال، یک منبع معتبر در ولایت هرات نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که خالد قادری پس از نزدیک به ده ماه، صبح امروز از زندان مرکزی ولایت هرات رها شده است.

خالد قادری در زمستان سال گذشته (۱۷ مارچ) به اتهام انتشار مطالب انتقادی از طالبان در فیسبوک بازداشت و توسط دادگاه نظامی این گروه در هرات به یک سال حبس محکوم به مجازات شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز در آن زمان محاکمه‌ی قادری را در طول ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه خوانده و در عین زمان گفته بود که حکم طالبان علیه او «غیرقانونی» است.

با این حال، مسئولان محلی طالبان در ولایت هرات و اعضای خانواده‌ی خالد قادری تاکنون در مورد رهایی او ابراز نظری نکرده‌اند.

این درحالی است که براساس آمار مرکز خبرنگاران افغانستان، در جریان سال ۲۰۲۲ میلادی دست‌کم ۲۶۰ قضیه‌ی خشونت علیه خبرنگاران شامل تهدید، بازداشت، زندانی و شکنجه نزد این مرکز به ثبت رسیده است.