دیدبان حقوق بشر: از طالبان باید عدالت، پاسخ‌گویی و تعهدات درازمدت خواسته شود

دیدبان حقوق بشر: از طالبان باید عدالت، پاسخ‌گویی و تعهدات درازمدت خواسته شود

سازمان دیدبان حقوق بشر همزمان با نشر گزارش جهانی ۲۰۲۳ خود می‌گوید که این سازمان به جامعه بین‌المللی مجوز رایگان نمی‌دهد تا بگوید که تعامل با طالبان خیلی دشوار و دست‌انداختن به هوا است.

تیرانا حسن، مدیر سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه (۲۱ جدی) هنگام نشر این گزارش در لندن در پاسخ به پرسش روح‌الله یعقوبی، سردبیر «کابل نَو (Kabul Now)»، بخش انگلیسی اطلاعات روز گفت که اکنون زمان آن نیست که به مصلحت‌های سیاسی اجازه داده شود، بلکه وضعیتی است که باید از طالبان عدالت، پاسخ‌گویی و تعهدات درازمدت خواسته شود.

او گفت: «اگر طالبان می‌خواهند به رسمیت شناخته شوند، باید از قوانین سخت‌گیرانه و سرکوبگر عقب‌نشینی کنند.»

خانم حسن به زنان افغانستان اطمینان داد که در کنار آنها ایستاد هستند و به مبارزه خود ادامه می‌دهند: «ما قادر به شناسایی عاملان نقض حقوق بشر هستیم.»

تیرانا حسن در ادامه، تأمین عدالت را یک امر حتمی اما زمان‌بر دانست و گفت که در حال حاضر آنچه که مهم است، مستندسازی قضایا و تهیه‌ی شواهد محکم برای قضایا است. او افزود: «چرخ عدالت به آرامی می‌چرخد… و فرصتی برای عدالت در افغانستان وجود خواهد داشت.»

این درحالی است که براساس گزارش تازه‌ی سازمان دیدبان حقوق بشر، طالبان از زمانی که بر افغانستان مسلط شده‌اند، به‌طور گسترده قوانین و سیاست‌هایی را به زنان و دختران تحمیل کرده‌اند که حقوق اولیه‌ی آنان را سلب و مخالفت‌های مسالمت‌آمیز را سرکوب می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان بدتر شده و بی‌توجهی آشکار طالبان به حقوق بشر، منجر به انزوای جهانی بیشتر آنان شده است.