اطلاعات روز

اعلامیه نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی: آموزش یک حق اساسی بشری است

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی برای بررسی وضعیت افغانستان پس از منع تحصیل و کار زنان در نهادهای غیردولتی یک نشست فوق‌العاده برگزار کرده است.

این نشست روز چهارشنبه (۲۱ جدی) در شهر جده عربستان سعودی برگزار شده است.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی در اعلامیه پایانی خود درباره‌ی بدترشدن بحران انسانی و حقوق بشر در افغانستان قویاً ابراز نگرانی کرده است.

این کمیته منع تحصیل دختران در دانشگاه و کار زنان در نهادهای غیردولتی توسط طالبان را خلاف شریعت اسلام و سنت پیامبر خوانده‌ و درباره‌ی این تصمیمات ابزار ناامیدی کرده است.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی تأکید کرده است که آموزش یک حق اساسی بشری است که همه افراد باید براساس فرصت‌های برابر و بدون تبعیض از آن برخوردار شوند و از آن محروم نشوند.

این کمیته از مقام‌های طالبان خواسته است که به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی پایبند باشند.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی تأکید کرده است که طالبان به زنان و دختران اجازه دهند تا از حقوق خود استفاده کنند و در توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی جامعه افغانستان مشارکت کنند.

این کمیته نسبت به اختلال در ارسال کمک‌های بشردوستانه به‌دلیل کمبود پرسنل زن نیز هشدار داده است.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی از جامعه بین‌المللی و سازمان همکاری اسلامی خواسته است تا کمک‌های فنی و انکشافی را به‌منظور بهبود زندگی و معیشت مردم افغانستان ارائه دهند.

این کمیته خواهان اعزام فرستاده ویژه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان به‌منظور ارائه پیام این سازمان در مورد حمایت از افغانستان و اهمیت تجدید نظر در تصمیمات اخیر طالبان شده است.

کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی خواستار دیدار علمای مسلمان با مقامات ارشد طالبان نیز شده است.