افزایش افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان

اوچا: افراد نیازمند به کمک در افغانستان به ۲۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که میزان افراد نیازمند در افغانستان در سال جاری میلادی به ۲۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است.

اوچا امروز (جمعه، ۳۰ جدی) با نشر یک ویدیوی گرافیکی معلوماتی در توییتر خود، گفته است که میزان افراد نیازمند در مقایسه به پنج سال قبل حدود ۳۵۰ درصد افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی اوچا، زوال اقتصادی، تغییرات آب‌وهوایی، گرسنگی و اثرات درگیری باعث افزایش افراد نیازمند در افغانستان شده‌اند.

براساس معلومات اوچا، در سال ۲۰۱۹ میلادی میزان افراد نیازمند به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به ۶.۳ میلیون نفر می‌رسید. در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۴ میلیون نفر، در سال ۲۰۲۱ به ۱۸.۴ میلیون نفر، در سال ۲۰۲۲ به ۲۴.۴ میلیون نفر و در سال جاری به ۲۸.۳ میلیون نفر افزایش یافته است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در ادامه در مورد کاهش اقتصاد مردم گفته است که میانگین بدهی مردم بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

این دفتر در مورد خانواده‌های تحت تأثیر خشک‌سالی نیز گفته است که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۰ درصد، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۴ درصد و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۴ درصد خانواده‌ها تحت تأثیر خشک‌سالی قرار گرفته است.

همچنین اوچا افزوده است که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۶.۶ میلیون نفر ناامنی غذایی را در افغانستان تجربه کرده‌اند. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۴.۲ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۰ به ۴.۳ میلیون نفر می‌رسید.

این درحالی است که مردم افغانستان امسال با یک زمستان بسیار سرد مواجه شده‌اند. براساس آخرین آمار وزارت مبارزه با حوادث طالبان، در کم‌تر از ده روز گذشته ۷۸ نفر به‌دلیل سردی هوا جان باخته و هزاران رأس مواشی نیز تلف شده‌اند.

از سوی هم، دستور اخیر طالبان در مورد ممنوعیت کار زنان در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی، نگرانی‌ها از قطع کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را افزایش داده است. سازمان ملل هشدار داده است در صورتی که به زنان اجازه‌ی کار داده نشود، ممکن است کمک‌ها به افغانستان متوقف شود.