ودانت پاتل، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا
Twitter / @cspan

وزارت خارجه‌ی امریکا: سیاست‌های طالبان علیه زنان «توهین به حقوق بشر» است

ودانت پاتل، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی امریکا اقدامات طالبان علیه زنان و دختران را محکوم کرده و گفته است که سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران «توهین به حقوق بشر» است.

پاتل این اظهارات را روز گذشته (پنج‌شنبه، ۲۹ جدی) در یک نشست خبری در پاسخ به سئوالی درباره‌ی موضع امریکا در برابر طالبان، مطرح کرده است.

به گزارش «Forbes Breaking News»، او گفته است: «سیاست‌های طالبان علیه زنان و دختران افغانستان، توهین به حقوق بشر است و مادامی که آن‌ها [طالبان] به سرکوب زنان و دختران ادامه دهند، روابط آن‌ها با جامعه بین‌المللی دچار مشکل خواهد بود.»

ودانت پاتل علاوه کرده است که موضع ایالات متحده امریکا در این مورد کاملا مشخص است و در برابر نقض حقوق بشر از سوی طالبان، اقدام صورت خواهد گرفت.

پاتل تأکید کرده است: «طالبان باید به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تمام مردم افغانستان احترام بگذارند، نه فقط گروهی خاص.»

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است که ایالات متحده امریکا برای مقابله با شرایط سخت مردم افغانستان، تاکنون ۱.۱ میلیارد دالر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان فرستاده است.

این درحالی است که طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان در ماه اسد سال گذشته‌ی خورشدی، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکاتب منع کردند. این گروه حدود یک ماه پیش دختران را از تحصیل در دانشگاه‌ها و زنان را از کار در مؤسسات غیردولتی داخلی و خارجی نیز منع کردند.

این اقدامات طالبان با واکنش‌ها و مخالفت‌های گسترده در داخل و خارج از کشور مواجه شد. شماری از کشورها و سازمان‌های اسلامی نیز در کنار سایر کشورها این اقدام طالبان را محکوم کردند.

گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا نیز چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان، از رهبران کشورهای مسلمان خواست که سرکوب زنان و دختران توسط طالبان را به‌عنوان «توهین به اسلام» محکوم کنند.